Doties uz galveno

Kā 3 soļos tikt pie veiksmīga e-komercijas rīka jeb interneta veikala?

Pēdējos gados e-komercijas risinājumi ir kļuvuši aktuāli teju jebkuram biznesam. Preču pārdošana, klientu piesaiste un citi uzņēmumiem vitāli procesi mūsdienās notiek galvenokārt interneta vidē. Tāpēc veiksmīga interneta veikala izveidošanas pieredzē dalās IT uzņēmuma Cunami Web vadītājs Arturs Rasnacis.

Savs interneta veikals, preču izvietošana globālās tirdzniecības platformās un citi e-komercijas risinājumi uzņēmumiem bijuši svarīgi jau ilgāk nekā desmitgadi, taču pirms diviem gadiem planētu piemeklējusī pandēmija lika uz šo jautājumu paskatīties no cita rakursa. E-komercija vairs nav vēl viens kanāls preču un pakalpojumu tirgošanai. Tā vienā mirklī bija kļuvusi par galveno ceļu pie patērētājiem, un bez e-komercijas kompānijas sekmīga darbība bija apdraudēta.

Interneta veikalu vēl neizmantojošie steidza novērst šo trūkumu, un intensīvā darbā informācijas tehnoloģiju kompānijas nonāca pie noderīgiem secinājumiem, kā pēc iespējas efektīvāk paveikt šo uzdevumu. Gūtās atziņas var noderēt visiem tiem uzņēmumiem, kuri šobrīd plāno e-komercijas risinājumu ieviešanu. 

Iesākumā minimālā programma

Pirms ķerties pie e-komercijas risinājuma izplānošanas, jāapzinās, ka interneta tirdzniecības rīks nav formalitāte, lai atbilstu kādam sabiedrības noteiktam standartam. Tas ir reāls ieguldījums nākotnē, jo interneta veikals palīdz ģenerēt apgrozījumu, naudas plūsmu un, līdz ar to, veicina uzņēmuma attīstību. Taču tas nenozīmē, ka uzreiz nekritiski jābūvē milzīgs virtuālais tirgus laukums. Tieši pretēji. Vajadzības jānodefinē pēc iespējas precīzāk un interneta pārdošanas vietne jāattīsta soli pa solim, ciešā sadarbībā ar tās izstrādātāju.

«Iesaku pirmo versiju būvēt kā MVP jeb minimum viable product. Tas nozīmē prasībās atteikties no visām funkcijām, kuras nav kritiski svarīgas e-komercijas nodrošināšanai. Šīs funkcijas var identificēt pavisam viegli, uzdodot sev jautājumu – vai bez šīs funkcijas e-komercija darbosies? Ja atbilde ir «jā», tad šo funkciju var pārnestu uz nākamo etapu,» skaidro IT uzņēmuma Cunami Web vadītājs Arturs Rasnacis. 

Tikai mūsdienīgi risinājumi

Otrs svarīgais kritērijs attiecas uz tehnoloģiju izvēli. Lai arī daudziem uzņēmumiem, jo īpaši mazajiem, ir vēlme ietaupīt, izmantojot standartizētu platformu, pastāv risks, ka tā jau ir novecojusi un neatbilst ne drošības, ne funkcionalitātes prasībām. Tādēļ A.Rasnacis mudina e-komercijai izmantot tikai mūsdienīgu tehnoloģisku arhitektūru un nebūvēt tehniski jaunu platformu uz novecojuša risinājuma vai tāda, kas neder nopietnam e-komercijas rīkam.

Tehnoloģijām ātri attīstoties, novecojušie risinājumi nespēj nodrošināt klientiem nepieciešamos apstākļus veiksmīgai pirkumu veikšanai. Tas draud ar sarežģījumiem. Piemēram, vāju datu apmaiņu un automatizācijas trūkumu, kas kaitē pasūtījumu izpildes kvalitātei un laikam, kā arī pārslogo e-komercijas platformas administrāciju. Tai nākas vairāk rūpēties par procesiem, nevis klientiem. Mūsdienām neatbilstošs risinājums var pat novest pie klientu «bēgšanas» no e-komercijas mājaslapas, jo sistēma nespēj pielāgoties jaunākajām ierīcēm un klientu prasībām, tādām kā ātrdarbība, filtrēšanas iespējas, ērta apmaksa, piegādes metodes, lojalitātes iespējas un tamlīdzīgas. Ne mazāk svarīga ir atbilstoša Google SEO optimizācija. Bez tās tiek bremzēta e-komercijas dabiska popularizēšana internetā un tādējādi netiek sekmēta pārdošana.

Cieša sadarbība ar izstrādātāju

Trešais ieteikums ir izvēlēties tādu izstrādātāju, ar kuru uzņēmums būs gatavs sadarboties nākamos 3-5 gadus. Tas ir svarīgi tādēļ, ka e-komercijas rīks ir regulāri jāatjaunina un jāuzlabo. «Pati e-komercijas rīka izstrāde ir samērā īss posms, aptuveni 3 līdz 8 mēneši, taču tālākā uzturēšana un attīstība mēdz ilgt 3 līdz 5 gadus. Nomainīt e-komercijas rīka uzturētāju ir ļoti sarežģīti, jo katram izstrādātājam ir savs «rokraksts», kuru citam ir grūti pārņemt,» uzsver A.Rasnacis. 

Sadarbība ar izstrādātāju ir svarīga arī tādēļ, ka komersanti vēlas e-komercijas platformu savienot ar kādu citu sistēmu. Tā var būt resursu vadības sistēma vai līdzīgs rīks noliktavas krājumu uzskaitei. Tā kā šīs sistēmas regulāri tiek atjaunotas un uzlabotas, jārūpējas, lai arī pēc atjaunināšanas sadarbība ar e-komercijas rīku saglabātu visu līdzšinējo funkcionalitāti un veiksmīgi darbotos.

Interneta veikala savienošana ar funkcionāli atbilstošu resursu vadības sistēmu noliktavas uzskaitei, piemēram, Visma Horizon, komersantam sniedz iespēju vienkāršāk pārvaldīt noliktavas darbu – sākot ar pieejamo preču klāstu, beidzot ar pasūtījumiem un plānošanu, cik ilgam laikam produkcijas pietiks. Tas, savukārt nodrošinās veiksmīgu klientu pieredzi – prognozējamus piegādes termiņus. 

E-komercijas ieviešana soli pa solim

Kad svarīgākās atziņas par e-komercijas risinājumu sekmīgu ieviešanu ņemtas vērā, atliek veidot rīcības plānu.  

  1. Pirms uzsākt e-komercijas risinājuma izstrādi, jāizanalizē uzņēmuma specifika un jāizvēlas svarīgākās funkcijas. Tādējādi kļūs skaidrs, kāds e-komercijas risinājums uzņēmumam derēs vislabāk.
  2. Kad e-komercijas rīka prasības ir skaidri nodefinētas un aprakstītas, var iztēloties, kā e-komercijas sistēma izskatīsies nākamos 5-7 gadus. Dizains ir viena no svarīgākajām platformas sastāvdaļām, tāpēc šim procesam nepieciešama individuāla pieeja un darbības sfērai atbilstošs vizuālais noformējums. 
  3. E-komercijas rīka izstrādes etapā platformu tiek pielāgota uzņēmuma vajadzībām un tiek uzbūvētas nepieciešamās automatizācijas. Šajā posmā svarīgi parūpēties par dažādu datorsistēmu saderību, lai preču meklēšanas, norēķināšanās un piegāde notiktu maksimāli vienkārši un ērti. 
  4. Pirms e-komercijas rīka nodošanas patērētāju rokās jāveic rūpīga testēšana, pārliecinoties, ka tā darbosies nevainojami. 
  5. Turpmāk e-komercijas platforma regulāri jāatjaunina un jāuzlabo, lai tā atbilst jaunajām tehnoloģiskajām iespējām.

Vēlaties uzzināt par e-komercijas rīka izstrādi, kas savienots ar resursu vadības sistēmu?

Uzzināt vairāk

Populārākie

  • Parādu piedziņa tiesvedības un ārpustiesas procesā (I daļa)

    Katrs uzņēmums vai fiziskā persona var saskarties ar situāciju, kurā saistību neizpildes rezultātā ir izveidojies parāds. Šajā rakstā aplūkosim iespējamos tiesiskos risinājumus parāda atgūšanai, priekšnoteikumus un kārtību, lai parādu nodotu piespiedu izpildei valsts amatpersonai – Latvijas Zvērinātam tiesu izpildītajam.

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Dažādi līgumi ar fiziskām personām par auto izmantošanu uzņēmuma vajadzībām

    AUTORE: Inga Pumpure Grāmatvede ar nestandarta domāšanu par standartizētām, likumdošanas regulētām normām. Mūsdienās auto nav luksusa lieta, tā ir nepieciešamība. Daudz vairāk un īsākā laikā var izdarīt, ja esi mobils –  vari pārvietoties kad un kur vēlies, neesot pakļauts sabiedriskā transporta kustību sarakstiem un maršrutiem. Turklāt tas attiecas ne tikai uz fiziskām personām, bet arī […]