Doties uz galveno

Artūrs Ernštreits: Grāmatveži nav studenti, kam pēdējā vakarā jāapgūst jauna informācija

Artūrs Ernštreits, SIA Visma produktu vadītājs Pēdējo piecu gadu laikā dažādas būtiskas nodokļu izmaiņas veiktas 49 reizes, tā ir saskaitījusi Latvijas Republikas grāmatvežu asociācija. Piemēram, likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pēdējos 4 gados vien ir mainīts 11 reizes un oktobrī to darīs atkal. Protams, lai attīstītos, izmaiņas nodokļu sistēmā ir nepieciešamas, taču vai tiešām ir […]

Artūrs Ernštreits, SIA Visma produktu vadītājs

Pēdējo piecu gadu laikā dažādas būtiskas nodokļu izmaiņas veiktas 49 reizes, tā ir saskaitījusi Latvijas Republikas grāmatvežu asociācija. Piemēram, likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pēdējos 4 gados vien ir mainīts 11 reizes un oktobrī to darīs atkal. Protams, lai attīstītos, izmaiņas nodokļu sistēmā ir nepieciešamas, taču vai tiešām ir nepieciešams šāds “ritms”?

Turklāt, kā rāda VISMA pieredze, izmaiņas likumos tiek pieņemtas īsi pirms to stāšanās spēkā, līdz ar to pietrūkst laika, lai izmaiņām spētu kvalitatīvi sagatavoties. Tas nozīmē, ka grāmatvežiem un IT sistēmu izstrādātājiem ir vidēji tikai viens mēnesis, lai pielāgotu sistēmas jaunajām prasībām. Ar mēnesi nepietiek, lai iepazītos ar izmaiņām, pielāgotu sistēmas, grāmatveži varētu iziet apmācības, pārveidotu savu uzskaiti un pielāgotos jaunajām atskaitēm. IT sistēmu izstrādātāji un grāmatveži nav studenti, kam jāsēž pa naktīm apgūstot apjomīgu un pēdēja brīdī izziņotu informāciju!

Stress un pēdējā brīža kļūdas

Darbs pie izmaiņām pēdējā brīdī var radīt kļūdas sagatavotajos datos un atskaitēs. Ja izmaiņas stātos spēkā vismaz četrus mēnešus pēc to apstiprināšanas, tad par tām varētu savlaicīgi informēt grāmatvežus un uzņēmējus, kuri tad varētu ar tām rūpīgi iepazīties un pārdomāti sagatavoties. Šobrīd ir tā, ka visiem iesaistītajiem ir daudz neskaidrību, nevajadzīga stresa, kļūdas un vairākkārt jāpārdara darbs. Turklāt atbildīgās insitūcijas nepēj izmaiņas savlaicīgi paskaidrot un nereti skaidrojumi atkārtoti mainās. Uzņēmēji tā iespaidā ir sadalījušies divās frontēs – vieni izmaiņas ievieš novēloti, gaidot uz to pēdējo, “īsto” versiju un skaidrojumiem; citi cenšas savlaicīgi visu ieviest, bet ir spiesti atkārtoti iedziļināties problemātikā, jo interpetācija un skaidrojumi mainās.

Papildu resursi izmaiņu ieviešanai

Ja izmaiņas izziņo pēdējā brīdī, nav laika tās ieviest kvalitatīvi un nākas tērēt vairāk resursus, nekā patiesībā šādam darbam nepieciešams.

Piemēram, šobrīd darba devējam ir jāizmanto informācija no Valsts ieņēmumu dienesta par prognozēto neapliekamo minimumu, lai korekti sarēķinātu darba algu. Pērn tikai 6. decembrī tika publicēts datu apmaiņas faila formāts, kas nepieciešams, lai datus varētu importēt uzskaites sistēmās. Daudzas IT sistēmas nepaspēja savlaicīgi tikt galā ar šo uzdevumu, kā rezultātā klientiem bija jāizmanto izdrukas un lineāls, lai ievadītu datus. Tās bija vismaz 5 liekas minūtes uz darbinieku. Latvijā ir apmēram 830 000 nodarbināto, tātad kopējie zaudējumi ir vairāki mēneši pilna laika darba dienu! Bez tā varēja iztikt!

Salīdzinājumam – Igaunijā atskaišu un citu ar nodokļiem saistītu dokumentu iesniegšanai uzņēmums velta nepilnas 60 stundas gadā, kamēr Latvijā pērn tās bija 169 stundas, bet šogad varētu būt 230 stundas. Kāpēc uzņēmumiem un grāmatvežiem par to ir jāmaksā?

Protams, nodokļu reforma nenotiek katru gadu, taču likumu neprognozējamība eksistē jau gadiem, un tas var liecināt par lielāku problēmu – ka likumdošanas sistēma ir par smagnēju un novecojusi, un kavē uzņēmējdarbības un valsts attīstību.

Uzņēmēji neuzticas sistēmai

Līdzšinējā situācija ietekmē ne tikai jebkura uzņēmuma tēriņus, palielina administratīvos resursus un laiku, bet grauj arī uzņēmumu uzticību sistēmai un kavē investīciju piesaisti.

Turklāt liela daļa ārvalstu investoru, kas vēlētos investēt Latvijā, atzīst, ka nodokļu sistēma ir nekvalitatīva (43% ārvalstu investoru) vai tikai daļēji atbilstoša (40%) (FICIL Sentiment Index 2017). Tas mazina uzticību valsts iestādēm un ierobežo investīciju piesaisti.

Savlaicīga ieviešana un prognozējamība

Savlaicīguma princips, kas paredzētu, ka nodokļu likumu izmaiņas ir jāpieņem vizmaz 4 mēnešus pirms to stāšanās spēkā, protams, ir tikai kvalitātes aisberga redzamā daļa. Lai likumi pēc būtības būtu kvalitatīvi, ir jādomā arī par izmaiņu pamatotību, kā arī savlaicīgu un kvalitatīvu likumprojektu apspriešanu ar iesaistītajām pusēm.

Bet ar kaut ko ir jāsāk! Tādēļ VISMA aicina parakstīt iniciatīvu par nodokļu un nodevu savlaicīgu ieviešanu un prognozējamību Mana Balss platformā https://manabalss.lv/i/1333. Šīs iniciatīvas mērķis ir uzlabot nodokļu izmaiņu ieviešanas kvalitāti, lai valsts iestādēm un uzņēmējiem pietiktu laika un resursu tām pielāgoties.

Atbalstiet VISMA iniciatīvu, lai panāktu prognozējamu nodokļu izmaiņu ieviešanu!

Populārākie

  • Parādu piedziņa tiesvedības un ārpustiesas procesā (I daļa)

    Katrs uzņēmums vai fiziskā persona var saskarties ar situāciju, kurā saistību neizpildes rezultātā ir izveidojies parāds. Šajā rakstā aplūkosim iespējamos tiesiskos risinājumus parāda atgūšanai, priekšnoteikumus un kārtību, lai parādu nodotu piespiedu izpildei valsts amatpersonai – Latvijas Zvērinātam tiesu izpildītajam.

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Dažādi līgumi ar fiziskām personām par auto izmantošanu uzņēmuma vajadzībām

    AUTORE: Inga Pumpure Grāmatvede ar nestandarta domāšanu par standartizētām, likumdošanas regulētām normām. Mūsdienās auto nav luksusa lieta, tā ir nepieciešamība. Daudz vairāk un īsākā laikā var izdarīt, ja esi mobils –  vari pārvietoties kad un kur vēlies, neesot pakļauts sabiedriskā transporta kustību sarakstiem un maršrutiem. Turklāt tas attiecas ne tikai uz fiziskām personām, bet arī […]