Strādāt gudrāk, nevis vairāk: Datu analītika uzņēmuma mērķu sasniegšanai

Būtu grūti atrast uzņēmumu, kas neizjūt konkurences apstākļu radīto spiedienu arvien vairāk palielināt pārdošanas apjomus, iegūt arvien vairāk klientus, paplašināt  pārdošanas tīklu, samazināt izmaksas un sasniegt citus izaicinošus mērķus. Lai sasniegtu vēlamos biznesa rezultātus, varam strādāt vēl vairāk un smagāk, ieguldīt vairāk naudas, laika un pūļu vai arī varam uzlabot rezultātu tam darbam, ko veicam jau šobrīd.

Viens no veidiem, kā uzņēmums var uzlabot savu sniegumu, ir labāk izprast pieejamos biznesa datus – par saviem klientiem un to pirkumu paradumiem, šī brīža pārdošanas un mārketinga aktivitātāšu rezultātātiem utt. Pārzinot un izprotot esošo situāciju, iespējams pieņemt labākus lēmumus, un veiksmīgāk attīstīt savu biznesu. Datu analītikas risinājumi var kalpot kā pirmais solis ceļā uz uzņēmuma izvirzīto mērķu sasniegšanu.

Kas ir datu analītika?

Uzņēmuma darbības rezultātā tiek radīti dažādi dati, kuri datu analīzes procesā tiek apkopoti no dažādiem datu avotiem (piemēram, grāmatvedības sistēmas, Resursu vadības sistēmas (ERP), klientu attiecību vadības sistēmas (CRM), mājas lapām utt.) un apstrādāti datu analīzes sistēmās (piemēram, Biznesa Inteliģences risinājumos).

Iegūtā informācija ar datu analītikas palīdzību tiek aplūkota veidā, kas ļauj saskatīt sakarības procesos (klientu uzvedībā, preču kustībā utt.) un tendences, kas citādi būtu grūti pamanāmas. Pēc tam, kad visi pieejamie dati tiek apstrādāti, no tiem iespējams izdarīt secinājumus un pamanīt kopsakarības, lai pieņemtu datos balstītus lēmumus par tālāko rīcību. Tādējādi tiek radīta datos balstīta uzņēmuma vide, kuras tālāko attīstību un virzību vairāk nosaka fakti, nevis pieņēmumi un sajūtas.

Datu analītika ļauj aplūkot datus, kas uzņēmumam jau ir pieejami un izmantot tos savā labā. Piemēram, salīdzināt pirkumus ar pieejamo klientu informāciju un izdarīt par to secinājumus, kas palīdzēs veidot pircējiem saistošākus piedāvājumus, palielinot arī uzņēmuma peļņas un apgrozījuma rādītājus, un uzlabojot procesu efektivitāti.

Tirgū pieejamie datu analītikas risinājumi

Tirgū pieejami dažāda veida datu analītikas risinājumi – nemitīgi parādās jaunas tehnoloģijas, kas ļauj uzņēmumiem padziļināti izprast savu biznesu. Skatoties no cenas un piedāvātā datu analītikas dziļuma, varam iedalīt šos risinājumus vairākās  grupās.

Bezmaksas risinājumi

Gadījumā, ja uzņēmums ir neliels (produkcijas apjoms ir neliels, ir maz pārdošanas un reklāmas kanālu utt.), tā datu analīzi iespējams veikt pašam saviem spēkiem. Visticamāk, šāda uzņēmuma datu analīzei pietiks ar Excel, Google Sheets u.tml. rīku piedāvātajām iespējām. Šajā gadījumā gan būs jāiegulda darba un laika resursi visu datu apkopošanai no dažādiem uzņēmuma datu avotiem.

Tas, cik daudz manuāla darba jāveic šajā gadījumā, atkarīgs arī no sistēmām, kurās atrodas uzņēmuma dati (datu avoti). Daudzi uzņēmumi jau izmanto resursu vadības sistēmu (ERP), kas efektivizē biznesa procesus. Tā kā ERP apstrādā lielu daudzumu datu par dažādiem uzņēmumam nozīmīgiem procesiem, tas ir lielisks avots datu analīzei. Daļa ERP sistēmu piedāvā risinājumus, kas ļauj automatizēt sistēmas datu eksportu un veikt datu analīzi Excel vidē – aplūkot datu kopsavilkumus pēc iepriekš definētiem kritērijiem.

Mazcenas risinājumi

Ērtāks veids, kā uzņēmums var sākt strādāt ar savu datu analīzi, ir izmantot programmu, kas automatizē esošo datu apkopojumu un ļauj pārskatāmā veidā aplūkot iegūtos datus. Šāda sistēma spēj apkopot informāciju no dažādiem datu avotiem, piemēram, uzņēmuma mājas lapas, grāmatvedības sistēmas, klientu attiecību vadības sistēmām utt. un veikt datu analīzi atbilstoši uzstādītajām prasībām.

Ražotāji piedāvā virkni risinājumu, kas apstrādā uzņēmuma datus arī bez lielām investīcijām. Piemēram, dažādas pašapkalpošānās platformas, kuras pieejamas kā papildus pakalpojums pie jau esoša ERP risinājuma. Pašapkalpošanās sistēmas ļauj darbiniekiem tiešsaistē piekļūt tiem nepieciešamajai informācijai (piemēram,  atskaitēm un citiem datiem) bez grāmatvežu vai IT darbinieku iesaistes.

Solis tālāk uz jau nopietnāku datu analītiku, ir dažādi gatavi Biznesa Inteliģences (BI) risinājumi. Šādi BI rīki piedāvā gatavus vadības paneļus, kas vizuāli attēlo pieejamo uzņēmuma informāciju, ļaujot gūt ātru ieskatu svarīgākajos un aktuālākajos datos. Biznesa Inteliģences (BI) risinājumi var būt saistīti ar esošo ERP sistēmu vai arī var tikt piedāvāti kā atsevišķs pakalpojums.

Atšķirībā no Excel vai pašapkalpošānās sistēmu sniegtajām datu analītikas iespējām, kas piedāvā aktuālos datus un sniedz ieskatu uzņēmuma situācijā, BI risinājumi izmantojami daudz dziļākai datu sakarību izpētei un stratēģisku lēmumu pieņemšanai. BI rīki ļauj veikt padziļinātu datu analīzi, lai iegūtu visaptverošu informāciju un izpratni par uzņēmuma procesiem.

Uzņēmumam pielāgoti risinājumi

Uzņēmumiem pieejami arī individuāli izstrādāti BI risinājumi, kas ļauj apvienot dažādus datu avotus un analizēt tos specifiskām prasībām atbilstošos veidos. Šajā gadījumā vadības paneļi un pieejamās informācijas analīze pielāgojama katra uzņēmuma vēlmēm, vajadzībām un prasībām.

Šāds BI risinājums ļaus veidot dažādas sarežģītības atskaites, iegūt aktuālos datus (uzņēmuma vajadzībām atbilstošs informācijas atjaunošanas biežums), automatizēt procesus (piemēram, automātiska informācijas izsūtīšana lietotājiem) un datu ielādi no dažādiem datu avotiem, un veikt virkni citu darbību, kas palīdzēs uzlabot darba efektivitāti.

Tāpat individuāli izstrādāts BI risinājums sniedz iespēju veidot datu apstrādes algoritmus, kas ļauj ne tikai savākt datus, bet arī, automatizējot biznesa procesus, nodot tos citām sistēmām. Piemēram, sistēma var automatizēti noteikt to, kādu pakalpojumu piedāvāt konkrētajam klientam, identificēt riska klientus utt. Šādi individuāli pielāgoti BI risinājumi ļauj veidot datu analītiku, kas aptver visus uzņēmumam svarīgos aspektus.

Manam biznesam piemērots risinājums

Katrs ražotājs piedāvā atšķirīgus datu analītikas risinājumus, un uzņēmumu pārstāvjiem jāizvērtē, kurš no piedāvājumiem būs vispiemērotākais viņu biznesam. Svarīgi saprast uzņēmuma vajadzības un pieejamo informāciju, lai noteiktu, kurš datu analītikas risinājums vai rīks sniegs vislielāko pienesumu un vērtīgāko informāciju. Tāpat jāizvērtē arī dažādi aspekti, kas tirgū esošos risinājumus atšķir vienu no otra.

Vēlmes un vajadzības

Pirmkārt, svarīgi izvērtēt savas vajadzības. Jāsaprot, cik sarežģītas atskaites uzņēmumam būs nepieciešamas. Tas, vai uzņēmuma vajadzības apmierina standartizētas atskaites vai tomēr nepieciešami individuāli risinājumi, būs viens no faktoriem, kas palīdzēs atrast piemērotāko datu analītikas risinājumu. Apskatot tirgū esošos risinājumus, jāizvērtē kādas ir to pielāgošanas iespējas – cik ilgu laiku prasa sistēmas izmaiņas? cik maksās nepieciešamās izmaiņas?

Datu atjaunošanas biežums

Tāpat, svarīgi saprast, cik daudz manuāla darba uzņēmums ir gatavs ieguldīt datu analītikas procesa nodrošināšanai. Jāsaprot, cik aktuāli dati būs nepieciešami (iepriekšējās dienas situācija, iepriekšējās stundas situācija, aktuālie dati utt.) un kāds ir vajadzīgais informācijas atjaunošanas ātrums. Būtiski saprast vai informāciju atjaunos lietotājs vai nepieciešams automatizācijas risinājums. Turklāt, jāizvērtē arī savu datu pieejamība – cik svaigi dati ir pieejami?

Izmatošanas mērķis

Lai izdarītu izvēli starp datu analītikas risinājumiem, būtiski apdomāt kādos biznesa procesos datus un informāciju plānots izmantot. Piemēram, ja nepieciešams apskatīt noliktavas atlikumus, pilnīgi pietiks ar vienkāršu risinajumu, kas apkopo ERP esošos datus. Savukārt, ja nepieciešams analizēt un plānot pārdošanas procesu, veicot analīzi par precēm, piegādātājiem un pārdevējiem, visticamāk būs nepieciešams BI risinājums. Ja pārdošanas procesa analīzei nepieciešams apkopot informāciju no dažādiem datu avotiem, skatīt to specifiskos veidos un, piemēram, aprēķināt labāko piedāvājumu klientam, vispiemērotākais būs individuāli pielāgots BI risinājums ar plašām iespējām.

Interaktivitāte

Tāpat jāņem vērā arī tas, cik plaša interaktivitāte datu analīzē būs nepieciešama. Vai ir nepieciešams vizualizēt datus? Vai nepieciešama lejupizētes (drill-down) funkcionalitāte? Vai nepieciešams elastīgi filtrēt un mainīt pārskata periodus? Atbildes uz šiem un citiem līdzīgiem jautājumiem, no plašā piedāvājuma klāsta palīdzēs atlasīt uzņēmumam vajadzībām atbilstošāko datu analītikas rīku.

Lietotāju skaits

Vēl viens faktors, ko svarīgi ņemt vērā, izvēloties datu analītikas riisnājumu, ir tas, vai sagatavoto informāciju lietos viens vai vairāki lietotāji. Jo plašāks būs lietotāju loks, jo lietderīgāk būs izmantot BI risinājumus. BI piedāvātās iespējas, nodrošinās to, ka katram lietotājam nav jāveido nepieciešamā atskaite no jauna. Tā vietā viens zinošs lietotājs izveido atskaiti, un pārējie darbinieki to var izmantot atbilstoši savām vajadzībām.

Mobilitāte

Tāpat būtisks aspekts ir arī lietotāju paradumi. Piemēram, svarīgi saprast vai lietotāji informācijai lielākoties piekļūst no savas darba vietas (lokālajā tīklā) vai tomēr bieži nepieciešams tai piekļūt atrodoties ārpus biroja, t.i. no mobilajām ierīcēm. Jāņem vērā, ka ne visi datu analītikas risinājumi piedāvā šādu mobilitāti.

 

Viena organizācija var vienlaicīgi izmantot vairākus datu analītikas risinājumus. Piemēram, kādu vienkāršu risinājumu, kas ļauj iegūt atskaites operatīvo procesu nodrošināšanai, kombinācijā ar BI risinājumu biznesa analīzei – vadības informēšanai un komplicētu atskaišu veidošanai.

Lai veiksmīgāk attīstītu savu biznesu, jāsaprot kādi jautājumi ir neskaidri un jāatrod veids, kā uz tiem atbildēt ar datiem, kas uzņēmumam jau ir pieejami. Iespējams, izmantosiet savas Resursu vadības sistēmas (ERP) sniegtās iespējas, ieviesīsiet BI risinājumu vai sāksiet rūpīgāk pievērsties uzņēmuma Excel atskaišu analīzei – jebkurā gadījumā, uzņēmums, kurš pratīs izmantot sev pieejamos datus, būs ieguvējs.

Uzziniet, kādas datu analītikas iespējas piedāvā VISMA!