Doties uz galveno

4 efektīvi soļi uzņēmuma backup jeb dublējumkopiju stratēģijas ieviešanai

Datu zādzības gadījumiem kļūstot par nepatīkami ikdienišķu notikumu, uzņēmumiem aizvien atbildīgāk jādomā, kur un kā glabāt biznesam svarīgu informāciju. Kā pasargāt savus datus?

Datu zādzības gadījumiem kļūstot par nepatīkami ikdienišķu notikumu, uzņēmumiem aizvien atbildīgāk jādomā, kur un kā glabāt biznesam svarīgu informāciju. Līgumi, rēķini, pavadzīmes, finanšu pārskati, ražošanas procesu apraksti un citi dokumenti ir pārāk nozīmīgi, lai tos zaudētu kāda darbinieka kļūdas vai ļaundaru uzbrukuma dēļ. Patiesībā par datu glabāšanu jādomā ne tikai draudu dēļ, bet arī ērtību labad.

Laikmetā, kad liela daļa darbinieku strādā attālināti un apmainās dokumentiem e-pasta vēstulēs vai projektu vadības sistēmās, aizvien grūtāk kļūst «sadzīt rokā» visu materiālu jaunākās versijas. Tādēļ visparocīgāk tās visas glabāt vietā, kam darbinieki var piekļūt vienmēr, neatkarīgi no ģeogrāfiskās lokācijas, un kur ir padomāts par dublējumkopijām (backup). Šiem kritērijiem vislabāk atbilst mākoņkrātuves.

Drošos datu centros izveidotās informācijas glabātavas ir vērtīgas gan ar to, ka atbrīvo klientus no rūpēm par serveru uzturēšanu, gan atbildības uzņemšanos par datiem. Pakalpojumu sniedzēji izveido vismaz vienu vai divas datu rezerves kopijas un glabā tās citā krātuvē. Tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja viens serveris tiek bojāts vai piedzīvo ielaušanos, klients joprojām var atgūt informāciju. 

Drošāk mākonī

Datu rezerves kopijas mākoņkrātuvēs ir īpaši noderīgas gadījumos, ja kādā uzņēmuma datorā iekļūst izspiedējvīruss un nobloķē to. Ja kopijas glabātos pašā datorā, tās būtu zudušas. Savukārt mākonim var vienkārši pieslēgties no cita datora un tikt pie nepieciešamās informācijas.

Agris Krusts, SIA IT Centrs, dibinātājs, IT drošības konsultants: “Droša datu kopiju glabāšana uzņēmuma infrastruktūrā ir dārga un ne vienmēr iespējama. Mākonis parasti ir ģeogrāfiski citā vietā un pakļauts citiem riskiem. Turklāt datu glabāšanu tajā var izveidot tā, ka tās nav iespējams ātri izdzēst vai bojāt. Tas tās pasargās, ja piemēram, uzbrucēji iegūs pilnu piekļuvi uzņēmuma infrastruktūrai. Vienmēr gan jāatceras, ka šādas kopijas ir jāglabā šifrētas un jāparūpējas, ka šifrēšanas “paroles” tiek glabātas droši.”

Nosliecoties par labu rezerves kopiju veidošanai mākoņkrātuvē, nepietiek vien izvēlēties uzticamāko pakalpojuma sniedzēju. Vēl būs jāpadomā, kāda veida backup veidot un cik bieži dublēt datus. Šim nolūkam nepieciešams izstrādāt uzņēmuma dublējumkopiju veidošanas stratēģiju. To visefektīvāk izdarīt, sadalot procesu vairākos soļos.

1.solis. Izvērtēšana.

Tāpat kā jebkurš cits process, arī backup stratēģijas veidošana sākas ar situācijas izanalizēšanu. Nodefinējiet, kurus tieši datus vērts glābt no aiziešanas zudumā. Bieži vien nav nekādas vajadzības gadiem glabāt senas sarakstes vai pierakstus no sapulcēm. Iespējams, daudz efektīvāk ir izveidot vienu digitālo mapi, kur katras darba dienas beigās ievietot visus svarīgos dokumentus, un regulāru dublējumkopiju veidot tikai šai mapei. Tas atkarīgs no uzņēmuma darbības specifikas un informācijas apjoma. 

2.solis. Stratēģijas izstrāde.

Datu izvērtējums palīdzēs saprast, cik liela datu krātuve nepieciešama, cik bieži jāveido kopijas, kādas pakāpes drošība nepieciešama un kādam jābūt dublējumam? Pilnam, diferenciālam vai pakāpeniskam? 

Nākamais solis ir apzināt un izvērtēt potenciālos pakalpojuma sniedzējus, kuri var piedāvāt jūsu uzņēmuma prasībām atbilstošus pakalpojumus. Šajā etapā radīsies priekšstats par potenciālajām izmaksām un attiecīgi varēsiet piekoriģēt prasības. 

4.solis. Pārbaudiet atkopšanās iespēju.

Kad viss sagatavots darbam, veiciet sistēmas izmēģinājumu. Pārbaudiet, kā varat atgūt informāciju no backup servera un vai līdz datoram patiešām nonāk jaunākā versija. Tas palīdzēs saprast, vai jūsu rīcībā ir nepieciešamās programmas, zināšanas un procedūru apraksti, lai patstāvīgi veiktu šo operāciju. Labāk veltīt pāris stundas izmēģinājumiem mierīgos apstākļos tagad nekā satraukumā mācīties dublējumkopiju atgūšanu pēc to zaudēšanas savā datorā vai uzņēmuma serverī. 

Kad iespējamo pakalpojuma sniedzēju plusi un mīnusi ir izvērtēti, pienācis ļoti atbildīgs brīdis – izvēlēties pakalpojuma sniedzēju. Ņemot vērā, ka izvēlētajam datu centram uzticēsiet sava uzņēmuma svarīgāko informāciju, ir kritiski svarīgi sadarboties ar uzticamu partneri. Tādu, kurš garantēs datu drošību un kuru vajadzības gadījumā varēs saukt pie atbildības. Tādēļ prātīgi ir priekšroku dot lokāliem uzņēmumiem, kuri strādā atbilstoši valstī spēkā esošiem likumiem un pakļaujas Eiropas Savienības direktīvām. Izvēloties lētu pakalpojumu sniedzēju ar nezināmu reputāciju riskējat kādu dienu atskārst, ka dati pazuduši kopā ar visu kompāniju un neviens par to atbildību neuzņemas. 

Ne mazāk svarīgi izvērtēt pakalpojuma sniedzēja tehnisko atbalstu. Dodiet priekšroku tam, kurš var palīdzēt jums izveidot atbilstošākos uzstādījumus un pārbaudīt, vai viss darbojas kā nākas. Lai arī datoros ir iebūvēti backup risinājumi kā Apple Time Machine vai Windows Backup and Restore, kas ļauj uzstādīt automātisko kopiju veidošanas grafiku, drošāk jutīsieties, ja profesionālis parūpēsies, lai dublējumi tiktu veikti nevainojami.

Vieglāk uzticēt ekspertiem

Visvienkāršāk izstrādāt un realizēt backup stratēģiju, ņemot talkā cilvēkus, kuri ar šo lietu nodarbojas katru dienu. Tirgū ilgstoši strādājošiem mākoņkrātuvju uzturētājiem uzkrājusies pamatīga sadarbības pieredze ar dažāda profila uzņēmumiem, tādēļ tie spēj izveidot visatbilstošāko piedāvājumu – kā klienta vajadzībām piemērotāko backup veidošanas metodi, tā kopiju veidošanas grafiku, drošības pasākumus un citas nianses, par ko paši klienti bieži vien nemaz neaizdomājas. Pakalpojuma sniedzēji arī precīzi pateiks, cik liels datu apjoms jums nepieciešams, tādejādi pasargājot no iesācēju kļūdām un nevajadzīgas pašmācības.«Visma, kā Horizon mākoņpakalpojuma nodrošinātājs, ir parūpējies par savu klientu ērtību un drošību, iekļaujot regulāru datu rezerves kopiju veidošanu pamatpakalpojumā. Rezerves kopijas tiek veidotas katru dienu un uzglabātas pēc Grandfather-father-son (GFS) rotācijas shēmas. GFS vienkāršā valodā nozīmē rezerves kopiju rotācijas shēmu, kur, piemēram, «sons» ir ikdienas kopijas, «fathers» – iknedēļas, un «granfathers» – ikmēneša rezerves kopiju veidošana. Papildus tam reizi nedēļā tiek veikts pilns datu atjaunošanas tests no rezerves kopijas, lai pārliecinātos par rezerves kopiju integritāti,» ieskatu pieredzējuša pakalpojumu sniedzēja darbības principos atklāj Visma Enterprise IT atbalsta grupas vadītājs Edgars Fabrīcius.

Šobrīd arī grāmatvedības programmas pieejamas mākoņrisinājumā. Piemēram, Visma Horizon lietotājiem tas iekļauts komplektā ar pamatpakalpojuma abonēšanu.

Uzzināt vairāk par Horizon mākoņrisinājumu

Vēl raksti par šo tēmu:

Datus lētāk pasargāt nekā izpirkt no hakeriem
Cik viegli uzlaužama Tava parole?

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Autoratlīdzības saņēmēju ienākums un tā aplikšana ar nodokļiem

    Autoratlīdzību nodokļu režīms pēdējos gados ir bijusi ļoti aktuāla tēma. Tas saistīts ar to, ka iepriekš daudzi uzņēmumi izmantoja autoratlīdzību izmaksu, kā vienu no pakalpojumu vai produktu samaksas veidu fiziskām personām. Bet, pamatojoties uz to, ka regulāri ir bijusi izplatīta negodīga prakse, tika lemts komercuzņēmumos autoratlīdzības “izņemt no aprites”. Pagaidām mēs dzīvojam, tā saucamajā, “pārejas perioda” režīmā, kad līdz 2023.gada beigām vēl drīkst izmaksāt autoratlīdzības no uzņēmumiem, ievērojot konkrētus nosacījumus.