Doties uz galveno

Kā izārstēt toksisku darba vidi kolektīvā?

AUTORS: Eva Selga Personāla vadības eksperte ar vairāk kā 20 gadu pieredzi personāla vadībā, konsultante vadības un personāla vadības jautājumos. Kopš 2004. vada Latvijas personāla vadīšanas asociāciju. Jautājums par to, kā izārstēt toksisku darba vidi kolektīvā, šobrīd ir aktuāls visiem personāla vadībā strādājošiem. Ir kolēģi, kuri par to runā atklāti – izklāstot problēmu un pārrunājot risinājumus […]

AUTORS: Eva Selga

Personāla vadības eksperte ar vairāk kā 20 gadu pieredzi personāla vadībā, konsultante vadības un personāla vadības jautājumos. Kopš 2004. vada Latvijas personāla vadīšanas asociāciju.

Jautājums par to, kā izārstēt toksisku darba vidi kolektīvā, šobrīd ir aktuāls visiem personāla vadībā strādājošiem. Ir kolēģi, kuri par to runā atklāti – izklāstot problēmu un pārrunājot risinājumus ar kolēģiem. Ir arī tādi, kuri vēl tikai identificē problēmu.

Uzņēmumos parasti ir divu veidu darbinieki, kas veido toksisku darba vidi. Ar katru no viņiem ir jāstrādā atsevišķi un ar atšķirīgiem paņēmieniem. Vienus mēs varam nosaukt par intrigantiemkuri šo vidi veido slēpti, otrus – par agresoriem, kuri atklāti dezorganizē kolektīvu un rada toksisku darba vidi.

Gan vieni, gan otri rada problēmas kolektīvā un personāla vadības speciālistiem ir jāpievērš uzmanība abiem. Savlaicīgi nepievēršot uzmanību uz šādiem darbiniekiem, tiek izkropļota darba vide, veidojas konflikti starp darbiniekiem un cieš darba kvalitāte.

Nedaudz par to, kā identificēt intrigantus un agresorus.HRM Aicinājums Visma Blog

Intriganti –  viņus nav viegli pamanīt, bieži vien viņi izsaka labas idejas, kas liekas labas uzņēmumam, bet tas vienmēr beidzas ar kāda kolēģa nomelnošanu vai nepatiesas informācijas izpaušanu par kolēģiem.

Agresori – šie darbinieki meklē starp kolēģiem upuri. Parasti izvēlas darbinieku, kurš gan emocionāli, gan profesionāli ir vājāks par viņu.

Problēmdarbinieku uzvedības modeļi

Darbinieka tips Tipiskā uzvedība Ko darīt personāla vadītājam
Intrigants
  • Dzīvo pēc principa “visu vai neko”;
  • Baidās no kritikas;
  • Nespēj vadīt savas emocijas;
  • Nevar paredzēt viņa uzvedību.
Nekonfliktēt ar intrigantu, komunikācijā ieņemt neitrālu pozīciju.
Agresors
  • Uzskata sevi par ideālu darbinieku;
  • Bieži melo;
  • Bieži pielieto manipulāciju;
  • Viņam vienmēr ir jābūt aktīvam.
Piedāvāt savus risinājumus kolektīvam, radot emocionāli stabilu darba vidi.

Kā atrast kopīgu valodu ar agresoru un intrigantu?

  1. Izmantojiet salīdzināšanas metodi – iespējams agresoram ir vāji attīstītas sadarbības prasmes un viņš neprot strādāt kolektīvā. Pārceliet viņu uz citu struktūrvienību, kur valda stingrāki noteikumi.
  2. Parunājiet ar viņu – dodiet viņam iespēju izteikties. Tā kā šim cilvēkiem parasti ir zems pašnovērtējums, viņam ir nepieciešama uzslava. Dodiet viņam reālu profesionālo novērtējumu, bet arī norādiet uz kļūdām.
  3. Padariet problēmdarbinieku par savu sabiedroto – viņš cenšas iegūt varu, bet viņam tas nav iespējams. Piedāvājiet viņam papildus pienākumus vai izvirziet par mentoru. Pat iedomāta varas apziņa viņu padarīs lojālāku.
  4. Pieaiciniet sarunās konfliktā neiesaistītu ekspertu – uzaiciniet kolēģi, kurš nav iesaistīts konfliktā, vai mediatoru un izrunājiet radušos situāciju. Iespējams, skats no malas viņam liks pārvērtēt savu lomu kolektīvā.
  5. Izspēlējiet psiholoģisku spēli – piedāvājiet darbiniekiem uz laiku apmainīties vietām, lai gan agresors, gan viņa upuris uz laiku iejūtas ne savā lomā. Agresoram jāiejūtas upura lomā, savukārt upurim jāmēģina izpildīt agresora lomu.

Šeit ir pieejams tests “Mikroklimata novērtējums darba vietā”, kas palīdzēs saprast, kāda atmosfēra valda darba kolektīvā.

Vērtīgs raksts? Pieraksties saņemšanai arī turpmāk!

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:
EasyCruit – personāla atlasei »
Comenius – talantu vadībai »
HoP – darbinieku pašapkalpošanās » 

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Aktualitātes grāmatvedībā 2024. gadā

    Jaunā gada sākumā grāmatveži analizē iepriekšējā gada laikā padarīto un ieplāno nākotnes darbus saistībā ne tikai ar gada pārskata sagatavošanu, bet arī ar jauno likumu normu piemērošanu savā grāmatvedības uzskaitē. Ko jaunu grāmatvežiem nesīs 2024.gads?