Doties uz galveno

Kas tev, iespējams, pietrūkst, lai būtu līderis digitālajā laikmetā?

Šajā digitālajā laikmetā gandrīz jebkurš cilvēks lieto sociālos tīklus, tāpēc profesionālam un mūsdienīgam vadītājam ir lietderīgi zināt kā tajos komunicēt pareizi un efektīvi. Kā uzlabot komunikāciju sociālajos tīklos šajā rakstā pastāstīs Ilze Rassa.

Autors: Ilze Rassa

Komunikācijas arhitekte un personīgā zīmola meistare

Šim attēlam ir tukšs alt atribūts; faila nosaukums ir F81A0176-1-427x425.jpg

Idejas par to, kāds ir labs līderis izskan bieži. Bet viens šobrīd ir skaidrs – līderim ir jābūt izkoptām komunikācijas, jo īpaši digitālajām, prasmēm. Tas nozīme – attīstīt savu sociālo mediju līderību. 

Viena no vadošajām sociālo mediju pārvaldes kompānijām Hootsuite šādus vadītājus dēvē par “social executives” vai sociālajiem līderiem. Viņi uzskata, ka augstākā līmeņa vadībai iespējas vairs neklauvē pie kabineta durvīm – tās pienāk tvītu, snepu, tvīkšķu un ierakstu kopīgošanas formā. Savukārt Brunswick, ASV konsultantkompānija, aktīvus un iesaistošus vadītājus sociālos tīklos sauc par “connected leaders”. Līderi, kas izprot komunikācijas sociālajos medijos svarīgumu, veido autentisku, uzticamu platformu biznesa mērķu sasniegšanai.  Interesanti, ka attālināta darba laikā, izmantojot dažādus digitālos instrumentus, ikviens  varēja daudz straujāk un pamatoti attīstīt “savienotās līderības” prasmes.

Mēs varam iecirst kāju grīda un teikt – nē, neizmantoju sociālos medijus, man tie nepatīk. Bet ir jāapzinās, ka tas ir kanāls, kuru nedrīkst ignorēt, īpaši uzņēmumu vadītāji un vadības komandas pārstāvji.

Digitālā komunikācijas telpa

Divdesmitā gadsimta sākumā saimnieciska un sociāla rakstura attiecību veidošana notika tirgus laukumā. Tur pārdeva preces, nolīga darbiniekus, iepazina darījuma partnerus un, iespējams, noskatīja sievu. 

Tagad, arvien vairāk iepazīstot digitālās iespējas, aktualizējas divas komunikācijas telpas – klātienes un digitālā, kas sniedz iespēju mums plašāk iepazīt jaunus cilvēkus, veidot attiecības, attīstīt biznesu un radīt jaunus produktus. Pēdējie Covid ēnā pavadītie gadi ir piespieduši katram no mums jaudīgāk apgūt digitālo pasauli. Tagad pagātnes tirgus laukums ir iemājojis digitālajā telpā. Proti, mūsdienu tirgus laukums ir  pārcēlies uz sociālajiem medijiem. 

2022. gada jūnijā Facebook lietoja 1,25 miljoni Latvijas pārstāvju, Instagram – 712 tūkstoši, Facebook Messenger –  881 tūkstotis. Savukārt profesionālajā sociālajā tīklā LinkedIn bija reģistrēti 415 tūkstoši lietotāju (napoleoncat.com – 2022. gada jūlija dati). Lai gan šķiet, ka tās ir vietnes, kuras izmantojam privātai komunikācijai, tām nav nekāda sakara ar profesionālo darbību, jārēķinās, ka laika gaitā ir mainījušās gan šo tīklu funkcionalitātes, iespējas un arī mērķi. 

Ja divtūkstošo gadu sākumā mēs izveidojām kontus draugiem.lv un Facebook, jo vēlējāmies būt kontaktā ar draugiem un paziņām, zināt kā klājās maniem bijušajiem klases biedriem vai kursa biedriem, tad šobrīd liela daļa no sociālajiem tīkliem bez tīklošanās iespējām piedāvā biznesa attīstīšanas, zīmolvedības funkcionalitāti. Līdz ar to iespēja satikt un uzrunāt jau zināmus vai jaunus cilvēkus – potenciālos, darbiniekus, sadarbības partnerus, klientus vai pat investorus – ir tikai palielinājusies, jo mēs varam piesaistīt uzmanību, dalīties ar informāciju,  sarunāties un demonstrēt savu uzņēmumu un tā produktus.  

Turklāt sociālo mediju komunikācijai nav laika un ģeogrāfisko robežu ierobežojuma.  68,3% Latvijas iedzīvotāju ir reģistrēti Facebook un 22,6%  – LinkedIn. Sociālie mediji ir tā vide, kur socializējas, komunicē, apmainās ar informāciju un ir sastopami lielākā daļa no mūsu Latvijas mērķauditorijas. Vēl vairāk – arī globālā mērķauditorija, jo pasaulē ir 4.62 miljardi sociālo mediju lietotāji. 

Kā sociālie mediji var palīdzēt vadītājiem?

Vadītājam, aktīvi izmantojot sociālos medijus, tā ir iespēja labāk uzzināt un  iepazīt, ko par uzņēmuma pakalpojumu vai produktu domā klienti. Tā ir iespēja saņemt atgriezenisko saiti un idejas tālākai attīstībai. 

Ričards Brensons apgalvo: “sociālo plašsaziņas līdzekļu izmantošana ir ne tikai izklaide, bet arī svarīgs veids, kā sazināties, sekot līdzi un uzlabot savu uzņēmumu”. Turklāt, tajos “dzīvo” klienti:  Toluna veidotais Patērētāju barometrs rāda, ka 75% globālo pircēju sevi uzskata par aktīviem sociālo mēdiju lietotājiem. 

Otrkārt, lai arī uzņēmumā ir izveidoti iekšējie komunikācijas rīki kā čatu grupas, intraneti, apkārtraksti utml., darbinieki vēlas komunicēt tajos kanālos, kurus viņi ikdienā visvairāk izmanto.  82% darbinieku atzīst, ka biznesa līderiem ir jāizmanto sociālie mediji, lai sazinātos par uzņēmuma misiju, vīziju un vērtībām, 73% uzskata, ka uzņēmuma galvai sociālos medijos jākomunicē par uzņēmuma aktualitātēm.

Četri no pieciem darbiniekiem izvēlas strādāt pie tāda kompānijas vadītāja, kas lieto sociālos medijus.  Brunswick veidotais “Connected Leadership 2022 Report” skaidro, kādu labumu no tā gūst darbinieki: 50% darbinieku uzskata, ka sociālajos medijos aktīvi uzņēmuma vadītāji ir pieejamāki, 44% tic, ka tas palīdz uzturēt saskarsmē komandu, darbiniekus informēt par aktualitātēm un ir daudz vienkāršāk komunicēt ar visu darbinieku kopu. 41% aptaujāto uzskata, ka tas demonstrē, ka vadītāji pārzina tehnoloģijas. 

Savukārt senāks Weber Shandwick pētījums atklāj, ka 75% aptaujāto augstākā līmeņa vadītāju 10 valstīs uzskata, ka sociāli aktīvi uzņēmumu vadītāji piešķir uzņēmumam personību, tas ir labs veids, kā sazināties ar darbiniekiem, palīdz vadītājam veidot labas attiecības ar medijiem, 76% uzskata, ka tas demonstrē, ka uzņēmums ir inovatīvs, 78% lēš, ka pozitīvi ietekmē uzņēmuma reputāciju. Savukārt, 80% tic, ka tas ir lielisks veids, kā dalīties ar informāciju par uzņēmumu.Treškārt, tas, ka darbiniekiem un klientiem sociālie tīkli ir daļa no ikdienas komunikācijas, nepārsteidz. Bet arvien vairāk arī investori sagaida komunikāciju no uzņēmuma C-līmeņa vadības sociālo mediju platformās. 99% investoru izmanto digitālo telpu, lai izpētītu interesējošo jautājumu. 49% izmanto sociālos medijus, lai iepazītos ar uzņēmuma augstākās vadības viedokli.

Kvalitatīva sociālo mediju līderība

Protams, sociālie mediji nav tikai balti un pūkaini un tiem ir arī sava negatīvā pusē. Šobrīd daudz tiek runāts par personīgo datu aizsardzības jautājumiem, par sociālo mediju ierakstu izraisītām reputācijas krīzēm un noteikti tās nevar būt kā vienīgie komunikācijas kanāli ar ietekmes pusēm. Tomēr aicinu ikvienu vismaz pamēģināt attīstīt savu sociālo mediju līderību, jo digitālās komunikācijas formas attīstās un šo platformu pārzināšana un lietošana šābrīža izpildījumā ir tikai pirmie soļi, salīdzinot ar metaverse piedāvātajām iespējām, kuras mums jau augstākā līmenī nāksies iepazīt  pavisam drīzā nākotnē. 

Tāpēc piedāvāju padomus pārdomātas sociālo mediju līderības veidošanai: 

1.Mērķtiecīgi izvēlies sociālos tīklus

Sociālo mediju līderība nenozīme veidot kontus visos iespējamos tīklos un censties radīt katram unikālu saturu, kuram biznesa līderiem pašsaprotami, ka nav laika.  Svarīgi, ka mērķtiecīgi izvēlies atbilstošākos kanālus un tajos arī aktīvi komunicē. Tāpēc mans padoms ir sekojošs: 

Sociālo mediju līderība nenozīme veidot kontus visos iespējamos tīklos un censties radīt katram unikālu saturu, kuram biznesa līderiem pašsaprotami, ka nav laika.  Svarīgi, ka mērķtiecīgi izvēlies atbilstošākos kanālus un tajos arī aktīvi komunicē. Tāpēc mans padoms ir sekojošs: 

  • Izvērtē, kurās platformās jau tev ir konti. Saproti, kurš vai kuri no tiem ir būtiski profesionālajai komunikācijai. Piemēram, LinkedIn, Facebook, Twitter. 
  • Pārējos, kas nav aktīvi, kurus neizmanto, izdzēs vai izveido par privātiem kontiem. 
  • Ja tev nav laika sociālo mediju komunikācijai, kas ir viens no būtiskākajiem vadītāju iebildumiem aktīvai dalībai sociālajos tīklos, izvēlies LinkedIn kā vienīgo aktīvas komunikācijas platformu.

2.Sakārto savu profilu

Izvēlētajās sociālo mediju platformās sakārto gan saturisko, gan vizuālo informāciju par sevi, tā lai tā neradītu risku ne tavai personīgajai, ne pārstāvētā uzņēmuma reputācijai.

3.Dalies ar saturu, kas tev ir svarīgs un atbilst tavām domām un vērtībām

Nebaidies no dalīšanās ar saturu, bet vienlaicīgi pārzini, kādas ir sociālo mediju vadlīnijas uzņēmumā. Ja tādu nav vai arī vienkārši nejūties drošs, ko drīkst un ko nedrīkst publicēt, iesaku sekot uzņēmuma Intel ieteikumam darbiniekiem: 

  • esi atklāts, 
  • koncentrējies uz labo un 
  • izmanto veselo saprātu, izlemjot ko var un drīkst publicēt (piemēram, saturs, kas nav naidīgs, kaitniecisks, pret konkurentiem vērsts, ir iekļaujošs, nav konfidenciāls utml.).

4.Tava personība var būt daļa no satura 

Nebaidies atspoguļot savu personību. Tas nenozīmē, ka jāsteidz dalīties ar savu privāto dzīvi un jārāda, ko es ēdu, kā izklaidējos, kur dzīvoju. Ja esi līderis, tad tev ir personība, kas saista citus, piemēram, ar zināšanām, humora izjūtu, vērtībām, mērķiem vai ambīcijām, īpašu pieeju dzīvei vai interesēm. Tas ir tavs spēks, daļa no personīgā zīmola, ko noteikti ir vērts arī parādīt un dalīties ar citiem, nostiprinot tavu kā līdera vērtību un atpazīstamību.

5.Iesaisties un iesaisti

Lai veidotu sociālo mediju līderību nepietiks ar ikdienišķu, pat vairāku reižu dienā jauno ierakstu apskatīšanu un tīkšķošanu (“like” pogas nospiešanu). Ir svarīgi, ka tu iesaisties citu veidotā saturā, to komentējot, analizējot, uzdodot jautājumus, un, veidojot divu virzienu komunikāciju, aicinot savus sekotājus uzdot jautājumus, vai sniegt atbildes uz taviem jautājumiem, dalīties ar idejām, ierosinājumiem un viedokļiem.

6.Veido jaunas attiecības

Sociālie mediji nozīmē sociālu raksturu – iepazīšanos un jaunu kontaktu veidošanu. Tā ir iespēja atrast līdzīgi domājošus, savas nozares ekspertus un līderus. Uzrunāt un veidot kontaktus, iesaistoties viņu radītā saturā. Tā ir iespēja veidot dialogu un diskusiju par sev aktuālām tēmām.

7.Komunicē autentiski, uzticības veidošanai

Visbeidzot, tavai komunikācijai – saturam, runas veidam, jokiem utml.  – ir jābūt taviem. Tai ir jābūt autentiskai. Auditorijas nesekos tiem, kam neuzticas un viņi neuzticas tiem, kurus nezina. Vairāk cilvēku var iepazīt, ja mēs sajūtam līderi kā cilvēku, ar kuru varam identificēties. Autentiskums var nozīmēt hobiju, ar biznesu nesaistītu interešu apspriešanu, sociālo komunikāciju ar darbiniekiem, pat sarunvalodas vārdu lietošana, ja tā ir līderim raksturīga. Nebaidies būt tu. 

Vērtīgs raksts?
Vēlaties saņemt šādus rakstus katru mēnesi savā e-pastā?

Pierakstieties šeit

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:

Visma Talent Solutions – risinājums inovatīvai talantu vadībai »

HoP – darbinieku pašapkalpošanās » 

Appical risinājums efektīvai darbinieku ievadīšanai (onboarding) darbā >>

EasyCruit – personāla atlasei »

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Autoratlīdzības saņēmēju ienākums un tā aplikšana ar nodokļiem

    Autoratlīdzību nodokļu režīms pēdējos gados ir bijusi ļoti aktuāla tēma. Tas saistīts ar to, ka iepriekš daudzi uzņēmumi izmantoja autoratlīdzību izmaksu, kā vienu no pakalpojumu vai produktu samaksas veidu fiziskām personām. Bet, pamatojoties uz to, ka regulāri ir bijusi izplatīta negodīga prakse, tika lemts komercuzņēmumos autoratlīdzības “izņemt no aprites”. Pagaidām mēs dzīvojam, tā saucamajā, “pārejas perioda” režīmā, kad līdz 2023.gada beigām vēl drīkst izmaksāt autoratlīdzības no uzņēmumiem, ievērojot konkrētus nosacījumus.