Doties uz galveno

Pielāgošanās un mūžīgas attīstības stratēģija kā iespēja izdzīvot jebkuru laiku, tai skaitā Covid-19 krīzi

AUTORS: Arta Biruma SIA “Domenikss” valdes locekle Covid-19 krīze nesusi lielas pārmaiņas gan organizācijām, gan tajās strādājošajiem, un izskatās, ka arī turpmāk būs jāturpina iet šis pārmaiņu ceļš. Bet kā tas nākas, ka dažas organizācijas un darbinieki šo laiku spēj uztvert mierīgā noskaņojumā, bet citiem tas visu dzīvi burtiski apgāzis kājām gaisā? Šeit jāsaka, ka […]

AUTORS: Arta Biruma

SIA “Domenikss” valdes locekle

Covid-19 krīze nesusi lielas pārmaiņas gan organizācijām, gan tajās strādājošajiem, un izskatās, ka arī turpmāk būs jāturpina iet šis pārmaiņu ceļš. Bet kā tas nākas, ka dažas organizācijas un darbinieki šo laiku spēj uztvert mierīgā noskaņojumā, bet citiem tas visu dzīvi burtiski apgāzis kājām gaisā? Šeit jāsaka, ka krīzes spēj izdzīvot tie, kas vieglāk pielāgojas pārmaiņām un redz jaunas iespējas, kā ar tie, kas nepārtraukti izglītojas un attīsta mūsdienu pasaulē svarīgas kompetences.  

Kādas pārmaiņas uzņēmumiem nesusi Covid-19 krīze?

Redzamākās pārmaiņas šobrīd ir strādāšana attālināti, plašākas pašapkalpošanās iespējas veikalos un iepirkšanās internetā. Šīs visas tendences jau bija iepriekš, tomēr krīze ir tās paspilgtinājusi. Arī uzņēmumiem, kas pirms krīzes nebija mēģinājuši jaunās iespējas, Covid bija kā grūdiens izmēģināt, un visdrīzāk liela daļa turpinās tās izmantot. Mazāk redzamas, bet sāpīgākas pārmaiņas ir uzņēmumu iekšienē. Daži uzņēmumi ir mobilizējušies un cenšas noturēt nulles punktu, kur ieņēmumi ar izdevumiem ir sabalansēti ar mērķi neciest zaudējumus. Rezultātā ir nācies šķirties no darbiniekiem, jo nav iespējams nodrošināt visiem pienācīgu atalgojumu un darba apstākļus.

Ir skaidrs, ka būs krīzi izdzīvojušie uzņēmumi, bet arī tādi, kas diemžēl netiks otrā krastā. Viss atkarīgs no spējas ātri reaģēt un pielāgoties jaunajai situācijai. 

Kā darbiniekiem jebkurā dzīves situācijā justies pārliecinātiem par sava darba nākotni?

HRM Aicinājums Visma Blog

Pārliecināti jebkurā laikā, pat krīzēs, noteikt var justies cilvēki, kas rūpējas par savām kompetencēm un iet mūžīgas attīstības ceļu.  Šobrīd būtiski mainās darba forma. Darbinieks vairs nav piesaistīts vienai organizācijai visu savu darba mūžu, kā tas bijis desmitiem gadu iepriekš. Organizācijas vairs nenodrošina drošību, par to jārūpējas pašam darbiniekam. Ja cilvēks pats rūpēsies par savām kompetencēm, pieprasījums pēc viņa darba tirgū būs vienmēr, un grūtības parādīsies tieši darba devējiem, kam būs jāpievērš liela uzmanība tam, kā noturēt darbinieku un izcīnīt viņa uzticību starp daudzajiem konkurentiem. Nav noslēpums, ka darba devējiem nav vajadzīgs darbinieks, kas nerūpējas par savām kompetencēm, jo mūsdienu pasaulē tik daudz kas mainās, ka katru gadu ir jāiegūst jaunas zināšanas, lai nepaliktu kaut kur aizmugurē.

Kuras kompetences darba tirgū šobrīd ir ļoti augsti novērtētas? 

Viens kompetenču virziens, kas strauji attīstās, ir emocionālās inteliģences. Ir vairāki pētījumi, kas pierāda, ka cilvēki ar augstāku emocionālo inteliģenci sasniedz labākus rādītājus gan pārdošanā, gan vadīšanā, gan visur citur. Emocionālā inteliģence, vienkāršoti runājot, ir prasme saprast citus cilvēkus. Pirmais indikators, ka tā trūkst, ir pastiprināta dusmošanās uz citu cilvēku rīcību. Ļoti bieži mēs skatāmies tikai no sava skatupunkta, neņemam vērā, ka otram cilvēkam arī ir kādi apstākļi, kāpēc viņš rīkojas tā vai citādāk. Ļoti svarīgi ir pilnveidot prasmi saprast sevi, saprast un sajust citus cilvēkus, mierīgi parunāties kādu neskaidrību gadījumā, izveidot uzticamas attiecības, kur iespējams noskaidrot, kas kādam traucē rīkoties citādāk, un attiecīgi risināt problēmas, nevis meklēt vainīgos.

 Emocionālo inteliģenci var attīstīt dažādos veidos, piemēram, apmeklējot kursus par šo tēmu. Apzinātības mācības vai meditācijas arī ir virziens, kā to var attīstīt. Galvenais ir ļoti daudz strādāt ar sevi, mācīties formulēt sajūtas, saprast savas stiprās un vājās puses, apzināties trigerpunktus, kas liek dusmām uzbangot. Emocionālās inteliģences attīstīšana noteikti ir ilgtermiņa ceļš, tā nav aiziešana uz pāris kursiem. Līdzīgi kā tas ir jebkurās mācībās, vai tās ir valodas, vai braukšana ar automašīnu, viss nāk pakāpeniski, sākumā tā ir kaut kāda zināšanu ieguve, apzināšanās, praktizēšana, sevis analizēšana un beigās nonākšana pie kāda kopsaucēja.  

Nākamā vērtīgā kompetence ir konceptuālā domāšana. Mums parādās ļoti daudz informācijas, un tā ir jāprot apstrādāt, sistematizēt un atrast tās būtību. Ja cilvēks strādā tikai ar virspusējām detaļām, ļoti bieži viņš dara daudz vairāk un iztērē daudz vairāk enerģijas, tā vietā, lai saskatītu pamatcēloņus, novērstu tos un būtu labāks savā darbā. Būtiski arī mācēt strādāt ar jaunajām tehnoloģijām un IT sistēmām, kas palīdz iegūt, analizēt un apstrādāt lielo informācijas apjomu.

Kādi motivācijas instrumenti palīdz uzņēmumiem noturēt kompetentus darbiniekus?

HRM Aicinājums Visma Blog

Kā motivācijas instruments ļoti daudz ir izmantota nauda, bet ir pierādījies, ka tas patiesībā nav veiksmīgs motivācijas avots. Daudz darbinieki strādā ļoti smagi naudas dēļ, daudz vairāk cilvēku dēļ, bet vēl vairāk misijas vai idejas dēļ.  Cilvēkiem ļoti svarīgi ir darīt kādam vajadzīgu darbu, darīt labi savu darbu. Ja vadītājs prot parādīt, ka tavs darbs ir kādam nepieciešams, un spēj iedot vienkāršus pašvērtēšanas instrumentus, kā arī palīdz atrisināt problēmas, tad cilvēkam nav nepieciešamas sarežģītas sistēmas, lai motivētu sevi palikt uzņēmumā. Motivāciju cilvēkam dod arī apziņa, ka kopā ar uzņēmumu paveikts un sasniegts daudz. Ir svarīgi stāstīt par izdarīto un arī par to, kas vēl priekšā. 

Uzņēmumos ir dažādas kultūras, kas var būt papildus motivējošas, piemēram, uzņēmums, kurš vēlas palīdzēt darbiniekam tikt galā ar viņu sadzīves lietām, algojot speciālu cilvēku, kas parūpējas par drēbju tīrību, ēšanu un citu sadzīvisko, un tādējādi darbinieks var vieglāk koncentrēties uz darbu. Ir aviokompānijas, kas palīdz darbiniekiem doties lētākā atvaļinājumā, piedāvājot izdevīgas cenas lidmašīnas biļetēm.  Citi uzņēmumi ļoti domā par darbinieku veselīga dzīvesveida veicināšanu, piemēram, plāno sacensības, kur jāsavāc noieto soļu daudzums vai noskrietie kilometri.  Ir jāiepazīst savas nozares cilvēki, un jāveido atbilstošas darba vides, kas spētu noturēt kompetentos darbiniekus. 

Pastāvēs, kas pārvērtīsies, un tas, kas mācīsies. Tāda mantra īsumā varētu definēt šī Covid laika un jebkura cita laika izdzīvojošās organizācijas un cilvēkus. 

Vērtīgs raksts? Pieraksties saņemšanai arī turpmāk!

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:
EasyCruit – personāla atlasei »
Comenius – talantu vadībai »
HoP – darbinieku pašapkalpošanās » 

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Autoratlīdzības saņēmēju ienākums un tā aplikšana ar nodokļiem

    Autoratlīdzību nodokļu režīms pēdējos gados ir bijusi ļoti aktuāla tēma. Tas saistīts ar to, ka iepriekš daudzi uzņēmumi izmantoja autoratlīdzību izmaksu, kā vienu no pakalpojumu vai produktu samaksas veidu fiziskām personām. Bet, pamatojoties uz to, ka regulāri ir bijusi izplatīta negodīga prakse, tika lemts komercuzņēmumos autoratlīdzības “izņemt no aprites”. Pagaidām mēs dzīvojam, tā saucamajā, “pārejas perioda” režīmā, kad līdz 2023.gada beigām vēl drīkst izmaksāt autoratlīdzības no uzņēmumiem, ievērojot konkrētus nosacījumus.