Sūce reputācijas spainī – nepietiekama komunikācija personāla atlases procesā

Sociālajos tīklos nesen bija atrodams materiāls, kurā aprakstīta darba meklētāju pieredze un sašutums par slikto komunikāciju darba atlases procesā. Atbildes trūkums uz nosūtītu pieteikumu jau ir kaitinoši ierasta prakse, bet izrādās, ka ir uzņēmumi, kas ar darbinieku nepapūlas sazināties pat pēc darba intervijas.

Vēl interesantāki par rakstu bija zem tā lasāmie komentāri. Daļa, kā paredzams, dalījās savā negatīvajā pieredzē darba meklēšanas procesā un stāstīja, kā mainījuši domas par uzņēmumu gan kā darba devēju, gan tirgus dalībnieku. Otra daļa, visbiežāk personāla speciālisti, protestēja, sakot “visiem taču nav iespējams atbildēt”, “vai tad jūs nesaprotat, ka uzņēmumam ir svarīgāki darbi darāmi” un “to fiziski nav iespējams izdarīt”.

Taisnība ir abām pusēm

Cilvēki pamatoti sagaida, ka viņu laiku cienīs un uz pieteikumiem atbildēs. Savukārt, uzņēmuma noslogotais personāla speciālists patiešām nespēj papildu ikdienas darbiem atrast laiku, lai uzrakstītu vēstuli katram pretendentam. Tikmēr, kā zināms, darba tirgus “uzkarst” un uzņēmumiem ir arvien grūtāk atrast piemērotus darbiniekus.

Ko darīt?

Atbilde ir gaužām vienkārša – beidzot sākt izmantot biznesa tehnoloģijas arī personāla atlases procesā. Kaut vai vienkāršākos bezmaksas risinājumus – vakancei izveidot atsevišķu e-pasta adresi un tās iestatījumos ievietot automātisku atbildi, kas pieteikuma iesniedzējam apstiprina tā saņemšanu. Vai izmantot, piemēram, Google Forms, lai iegūtu strukturētus pieteikumus un e-pasta adrešu sarakstu ērtākai komunikācijai.

Ja atlašu skaits gadā pārsniedz 10, tad saprātīgi būtu pievērst uzmanību speciālām personāla atlases sistēmām. Tās nodrošinās ne tikai vienkāršu un ātru komunikācijas procesu ar potenciālajiem darbiniekiem, bet arī virkni citu funkciju, kurām personāla speciālisti šobrīd tērē daudz laika.

Personāla atlases sistēmas

Līdz mākslīgā intelekta risinājumam, kas pats uzņēmumu vietā atlasīs vajadzīgos darbiniekus, vēl kāds brīdis būs jāpagaida, iztiekot ar pašu pieredzi un dažādiem personības testiem. Mūsdienīgas personāla atlases sistēmas uzdevums ir atbrīvot speciālistus no administratīvajiem darbiem – paveikt visu, kas ir automatizējams, ļaujot samazināt administratīvās izmaksas un atbrīvojot cilvēku laiku darbiem ar lielāku pievienoto vērtību.

Skandināvijā personāla atlases sistēmas lieto vairums uzņēmumu, kamēr Latvijā tikai 21% personāla atlases speciālistu atzīst, ka darbā izmanto speciālu programmatūru*. Pārsvarā tie ir starptautisku uzņēmumu pārstāvji, kuri šādu praksi pārņēmuši no mātes kompānijām. Populārākais no profesionālajiem risinājumiem šobrīd ir VISMA EasyCruit, ko izmanto tādas kompānijas kā Swedbank, RIMI, Circle-K un virkne mazāku uzņēmumu.

Darba tirgus izaicinājumi

41% uzņēmumu kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem min piemērotu speciālistu trūkumu.* Mārketinga aģentūras New Black vadītājs Artūrs Mednis atzīst: “Darba saturs, atalgojums, vide – tie ir tikai daži no ieročiem cīņā par labākajiem darbiniekiem. Būtiska loma ir arī reputācijai. Uzņēmumi tērē daudz naudas, piedaloties izstādēs, veicinot atpazīstamību un spodrinot tēlu, tomēr, nerūpējoties par tādām pamatlietām kā cieņpilna attieksme pret tiem, kas kontaktējas ar uzņēmumu. Tas viss ir kā ūdens liešana caurā spainī.”

Darba tirgū nekad nav bijusi izcilu darbinieku pārbagātība, bet situācijā, kad sāk trūkt arī vienkārši labu darbinieku, ir diezgan tuvredzīgi tehnoloģiju trūkuma dēļ bojāt attiecības ar cilvēku, kas interesējas par Jūsu uzņēmumu, jo pat tad, ja šobrīd nav piemērotas vakances, viņš var pazīt kādu izcilu potenciālo darbinieku vai vienkārši būt jūsu klients.

Ko spēj laba personāla atlases sistēma?

  • Automātiski publicēt vakanci uzņēmuma mājaslapā, darba sludinājumu portālos un sociālajos tīkos.
  • Saņemt pieteikumus strukturētā formā, izmantojot anketas, kuras var ērti aizpildīt arī no viedierīces.
  • Nosūtīt kandidātiem vēstules un SMS, ja izpildās noteikti nosacījumi – piemēram, pieteikuma saņemšanas apstiprinājums, atgādinājums par interviju, noraidījumu u.c.
  • Nosūtīt informāciju par jauniem pieteikumiem visiem atlasē iesaistītajiem uzņēmuma darbiniekiem, nodrošinot iespēju tos nekavējoties vērtēt un komentēt.
  • Uzkrāt kandidātu datu bāzi un nodrošināt datu glabāšanas atbilstību jaunajai ES regulai par fizisku personas datu aizsardzību.
  • Sniegt atskaites par personāla atlases projektiem, kuras iespējams izmantot procesa uzlabošanai.

*SIA Visma Enterprise pasūtīta personāla speciālistu aptauja, 2016.gads

Uzzini vairāk par personāla atlases risinājumu EasyCruit

 

Izvēlieties – kuru personāla atlases procesa daļu Jūs labprāt padarītu efektīvāku?

Darba sludinājuma publicēšana (uzņēmuma mājas lapā, CV Online un citur) Saņemto CV un pieteikumu apkopošana Informācijas nosūtīšana kandidātam (atteikuma vēstules, uzaicinājumi, u.c.) Kandidātu datu bāzes uzturēšana (atlases projekta laikā un pēc tā)