Doties uz galveno

Top komunikācijas prasmes efektīvai mākslīgā intelekta sarunbotu izmantošanai

Daudzi no mums ikdienā izmanto mākslīgā intelekta rīkus (MI), tomēr ne visi no mums iegūst maksimālu labumu no tiem. Ir jāmāk pareizi komunicēt ar MI, lai šis rīks varētu saprast, ko vēlaties uzzināt un spētu dot vajadzīgās atbildes. Šajā HRM Idea rakstā Ilze Rassa sniedz praktiskus padomus kā efektīvi izmantot mākslīgā intelekta sniegtās iespējas, kā arī prakstiskus padomus, kā tās attīstīt.

Autors: Ilze Rassa

Komunikācijas arhitekte un personīgā zīmola meistare

Šim attēlam ir tukšs alt atribūts; faila nosaukums ir F81A0176-1-427x425.jpg

Mākslīgais intelekts (MI) un ģeneratīvie rīki, kas veido saturu (rakstītu un vizuālo), kļūst arvien aktuālāki efektīvākai komunikācijai un produktīvākam darbam. Tādi rīki kā ChatGPT, Bard, Bing Chat (Copilot) piedāvā mums iespējas pārkāpt varēšanas robežas. Sagatavot tekstus rakstiem, produktu apraktiem, iekšējās komunikācijas ziņām, klientu vēstulēm, reklāmas materiāliem, iekšējās kārtības noteikumiem, pasākumu plāniem, stratēģijām, produktu aprakstiem, mērķauditorijas invertējumam un te var daudz un dikti turpināt. Bet ne tikai sagatavot, bet arī iegūt idejas, faktus un šo informāciju apstrādāt. Palīdz analizēt, sagrupēt, saplānot, būtiski ietaupot mūsu darba laiku, ko varam atlicināt citiem uzdevumiem. Tagad varam arī izmantot MI, lai radītu vizuālo tēlu. Bet, lai izmantotu šīs iespējas, nepietiek tikai ar vienas pogas piespiešanu un notiks brīnums. Lai šos rīkus saviem darba pienākumiem efektīvi izmantotu, būtiski apgūt un attīstīt konkrētas komunikācijas prasmes.

UZVEDŅU RAKSTĪŠANA

Pirmkārt, pilnīgi jauna prasme – uzvednes (angliski – prompts) rakstīšana. Tas ir uzdevums vai instrukcija sarunbotam kaut ko izdarīt. Uzvedene var būt uzrakstīta dažos vāros, bet vislabākos rezultātus var iegūt, ja mēs detalizēti, precīzi spējam nodefinēt, ko mums vajag, ko ņemt vērā, no kāda skatu punkta attiecīgo atbildi sagatavot. Uzvedņu rakstīšana prasa spēju arī tēlaini un ļoti detalizēti, kā arī zinoši izteikties, īpaši, ja mēs vēlamies radīt vizuālo materiālu. Mums ir jāpārzina mākslas stili, virzieni, krāsu gammas, to nosaukumi, jāspēj vārdiski piešķirt noskaņu. Tātad ar mākslīgā intelekta parādīšanos, kādam varētu šķist: “man nav vairs jāmāk izteikt savas domas, izmantot zināšanas, visu piedāvās un paveiks MI”. Bet patiesībā – mums ir daudz specifiskāk jāattīsta vai jānoslīpē savas zināšanās, izteikšanās un komunikācijas prasmes, jo mēs MI dodam uzdevumu, piemēram, “uzrakstīt mēneša noslēguma vēstuli manai komandai Ernesta Hemingveja stilā vai izveidot plakātu Art Deko stilā”. Nezinot neko par rakstnieku vai mākslas stilu arī nevarēsim rezultātu iegūt.

Otrkārt, lai labi rakstītu uzvednes, ir jāsaprot, ka arī mākslīgajam inteketam ir savas īpašības, par kurām ir jābūt lietas kursā. Tās, protams, nav saistītas ar raksturu, bet ar veidu kā sarunbots funkcionē: ko mēs varam sagaidīt, ko nē, kādi ir ierobežojumi un kas strauji mainās līdz ar šo rīku attīstību. Visos rīkos komunikācijas vide ir kā ierastajās cilvēku tērzētavās – tās ir sarunas ar mākslīgo intelektu, kas katru reizi, lai arī izmantojam to pašu uzvedni, to pašu darba informāciju, risināsies citādāk. Un katru reizi mēs varam nonākt pie interesanta rezultāta.

Praktiski padomi:

  • Rakstot uzvednes, izmanto precīzus atslēgas vārdus, atbilstošus tavai tēmai un mērķim. Meklē tādus vārdus, kas paši par sevi jau rada noskaņu vai rada pozitīvu asociāciju ar šo tēmu. Izvairies izmantot vārdus, kas ir vispārīgi, nav konkrēti, piemēram, kā “lieta”.
  • Ja vēlies saņemt konkrētu rezultātu, konkrētā veidā vai stilā – piedāvā paraugu. Ja tev vajag tekstu pārveidot tā, ka katrs apakšpunktus sākas ar darbības vārdu, iekopē paraugtekstu kā piemēru savā sarunā.

KRITISKĀ DOMĀŠANA

Otrkārt, arvien vairāk lietojot mākslīgo intelektu, mums ir jāattīsta kritiskās domāšanas prasmes. Kā jau minēju, ģeneratīvais MI rīks nav burvju nūjiņa, kas radīs perfektu saturu. Tā ir mašīna, kas mācās no datiem un mēģina atveidot cilvēka valodu un radošumu. Tāpat ir svarīgi saprast, kādus datus vai informācijas kopu šie rīki izmanto, lai sagatavotu informāciju. Vai tie ir uzticami? Vai MI apgalvojumi, fakti, piemēri atbilst patiesībai? ChatGPT-3.5, bezmaksas versija, spēj operēt ar līdz 2021. gada septembrim pieejamu globālo informāciju. Jaunākos faktus, datus, piemērus utt. diemžēl šis rīks nespēs iedot. Google Bard šī situācija ir daudz labāka, jo tas informācijas sagatavošanā izmanto visu Google kā interneta meklēšanas rīka potenciālu. Arī Copilot (Bing Chat) piedāvā informāciju un atbildes, kas balstās jau datos un faktos, ko atrod Microsoft Edge globālajā datu bāzē. Tomēr arī tad, kad šī informācija tiek sniegta, pārliecinieties par avota uzticamību. Informācijas vētīšana ir būtiska, lai izvērtētu tās atbilstību Tavai uzvednei un vajadzībai, ētiskajiem parametriem un kvalitātei un veiktu nepieciešamos labojumus.

Praktiski ieteikumi:

  • Pārbaudi rīka piedāvātās informācijas avotu un uzticamību. Ja iespējams faktus un datus pārbaudi, apstiprinot to pamatotību citos uzticamos avotos. Piemēram, ja tev tiek piedāvāta statiska vai citāts, pameklē Google vai arī citi avoti to apstiprina. Iepazīsties ar šīs informācijas kontekstu, lai, piemēram, citāts nebūtu izrausts no konteksta un nozīmētu kaut ko pavisam citu.
  • Pārliecinies par piedāvātās atbildes kvalitāti un atbilstību mērķim un auditorijai. Piemēram, ja esi lūdzis, lai izveido tavu CV, pārliecinies, ka prasmes, sniegums, panākumi tiešām ir tā izcelti, ka atbilst amata prasībām.
  • Pārliecinies par radītās atbildes ētisko un sociālo ietekmi. Piemēram, vai rīks rada atbildi, kas izmanto uzbrūkošu valodu vai vizuālo tēlu, maldinošu vai kaitīgu informāciju, ko, protams, mēs tālāk neizmantotu savā darbā. Ir būtiski arī ievērot intelektuālā īpašuma tiesības un citu cilvēku privātumu.

TEHNISKĀS PRASMES

Treškārt, katram no mums ir būtiski attīstīt tehniskās prasmes. Tas nozīmē spēju saprast un efektīvi izmantot tehnoloģijas un digitālos risinājumus. Lai labi izmantotu ģeneratīvos rīkus, darbiniekam ir jābūt pamattehniskajām zināšanām, piemēram, kā piekļūt, instalēt, atjaunināt dažādus rīkus, kā izmantot to funkcijas un iestatījumus, kā tos integrēt ar citiem rīkiem un platformām, kā aizsargāt datus un privātumu. Lietotājam ir jāapgūst dažādi tehniskie termini vai koncepcijas, lai varētu izprast šo rīku darbību un nozīmi.

Praktiski padomi:

  • Apgūsti MI ģeneratīvo rīku pamatkoncepcijas un principus. Piemēram, uzzini kā darbojas MI, mašīnmācīšanās, dabiskās valodas apstrāde, ģeneratīvie modeļi. Vari izzināt kādi ir dažādu šo rīku sniegtie ieguvumi un ierobežojumi, kā atrast un izmantot labākos tavām vajadzībām.
  • Izpēti un eksperimentē ar dažādām ģeneratīvo rīku funkcijām un iestatījumiem. Piemēram, iepazīsti dažādus parametrus, režīmus, filtrus vizuālajiem rīkiem. Salīdzini rīkus, lai redzētu, kas sniedz tev piemērotāku risinājumu.
  • Seko līdzi jaunākajām tendencēm un risinājumiem. Piemēram, lasi blogus, sociālo mediju ierakstus, klausies raidierakstus vai pievienojies tiešsaistes forumiem.

ATGRIEZENISKĀS SAITES SNIEGŠANA

Personāla vadības kontekstā bieži runājam par atgriezenisko saiti. Un tā ir ceturtā prasme, kas ir būtiska arī darbā ar ģeneratīvajiem MI sarunbotiem. Atgriezeniskā saite palīdz uzlabot šo rīku darbību un pilnveido kvalitatīvākam sniegumam. Tieši tāpat kā komunikācijā ar cilvēku MI mācās un ņem vērā, kas bija pareizi, ko var pilnveidot, kas bija absolūti neatbilstoši utml. Kā lietotājs mēs varam ziņot par kļūdām, problēmām vai dalīties ar ieteikumiem. Līdzīgi kā cilvēku tērzētavu sarunām, arī MI sarunbotu sarunas varam vērtēt – tīkšķot vai ierakstīt komentāru sarunas ietvaros. Ja lūdzam sarunas laikā kaut ko precizēt, norādām, ka jāliek akcents uz citu šī jautājuma rakursu vai skaidrāk jāiedziļinās konkrētā faktā – MI to ņem vērā un mācās gan lai labāk varētu turpināt šo sarunu, gan arī pilnveidotu savas atbildes turpmākajā darbībā.

Praktiskie padomi:

  • Esi konkrēts un konstruktīvs sniedzot atgriezenisko saiti. Piemēram, tā vietā, lai teiktu “šī atbilde ir slikta”, raksti: “šī atbilde nav precīza, jo tā piedāvā nepareizu faktuālu informāciju” vai: ”šī atbilde nav skaidri saprotama, jo tā ir formulēta izmantojot sarežģītu valodu”. Katrs var ieteikt, kā uzlabot sniegto atbildi vai arī pašu rīku.
  • Esi pieklājīgs(-a) un cieņpilns (-a), kad sniedz atgriezenisko saiti rīkam vai tā izstrādātājiem. Piemēram, neizmanto rupju, uzbrūkošu valodu, kad paud neapmierinātību vai kritiku. Ir labi norādīt uz pozitīvajiem atbildes aspektiem pirms atzīmē negatīvo (tieši tāpat kā mums jārīkojas komunikācijā ar cilvēku).
  • Sniedz savu vērtējumu uzreiz, kad esi saņēmis atbildi. Tas palīdzēs labāk saprast vajadzības, uzlabot tālāko rīka darbību.
  • Atgriezenisko saiti izmanto lai pārfrāzētu, pielabotu, papildinātu uzvednes. Ja sniegtā atbilde nav apmierinoša, mēģini saprast, kas komunikācijā nogājis greizi un ko uzvednē nepieciešamas labot. Ja sniegtā atbilde ir par garu, palūdz to uzrakstīt īsāku, definējot vārdu vai paragrāfu skaitu.

Ģeneratīvie sarunboti strauji mācās un attīstās. Tas nozīmē, ka arī mums ir jābūt spējīgiem turēt līdzi ar savām prasmēm. Šīs nav prasmes, ko atstāt uz rītdienu. Šīs ir prasmes, kas ir jāapgūst tagad, lai nākotnē varētu tās pieslīpēt un iespējams apgūt jaunas, kas radīsies līdz ar MI jaunām izmantošanas iespējām. Un, visbeidzot, šīs prasmes mums ļauj ģeneratīvos sarunbotus pilnvērtīgi izmantot kvalitatīvākam un efektīvākam darbam.

Vērtīgs raksts?
Vēlaties saņemt šādus rakstus katru mēnesi savā e-pastā?

Pierakstieties šeit

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:

EasyCruit – personāla atlasei »

Visma Talent Solutions – risinājums inovatīvai talantu vadībai »

HoP – darbinieku pašapkalpošanās » 

Appical risinājums efektīvai darbinieku ievadīšanai (onboarding) darbā >>

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Parādu piedziņa tiesvedības un ārpustiesas procesā (I daļa)

    Katrs uzņēmums vai fiziskā persona var saskarties ar situāciju, kurā saistību neizpildes rezultātā ir izveidojies parāds. Šajā rakstā aplūkosim iespējamos tiesiskos risinājumus parāda atgūšanai, priekšnoteikumus un kārtību, lai parādu nodotu piespiedu izpildei valsts amatpersonai – Latvijas Zvērinātam tiesu izpildītajam.