Trauslā reputācija. Ko uzņēmumam nodara slikta komunikācija atlases procesā?

Nesen satiku paziņu, kas pēc ilgiem, izaicinošā profesijā pavadītiem, gadiem bija pievērsusies jauna darba meklējumiem. Pieredze un prasmes ļāva pretendēt uz speciālista vai vidēja līmeņa vadītāja amatiem. Piesakoties vakancēm, viņa rūpīgi izvērtēja, vai uzņēmums ir tāds, kurā viņa patiešām vēlas strādāt. Kāpēc gan tērēt savu un uzņēmuma laiku atlasei, kurai nebūs labs rezultāts?
..
Liels bija viņas pārsteigums, ka uzņēmumi, kas iepriekš šķita cienījami, pat nepapūlējās atbildēt uz rūpīgi gatavoto pieteikuma vēstuli. Atceros viņas sašutumu “Ko gan viņi iedomājas? Es esmu veltījusi vairākas stundas, atbildot uz viņu sludinājumu, bet viņi nevar atsūtīt pat ziņu “Paldies, šoreiz izvēlējāmies citu kandidātu!” vai  “Paldies, jūsu pieteikums ir saņemts!” Pēc šīs pieredzes viņai, man un pārējiem cilvēkiem, kas uzklausīja šos stāstus, priekšstats par vairākiem, iepriekš respektētiem, uzņēmumiem krasi mainījās.
..
Jauna darba meklēšana parasti ir nozīmīgs posms cilvēka dzīvē. Protams, ja vien nerunājam par cilvēkiem, kas to dara ik pa pāris mēnešiem un, droši vien, nav īpaši iekārojami kandidāti darba tirgū. Bieži vien, tam aktīvi seko tuvākie radi un draugi. “Kādām vakancēm pieteicies?”, “Vai viņi tev jau atbildēja?”, “Vai ir kādas ziņas pēc darba intervijas?” – jauna darba meklēšanas posmā uz šādiem jautājumiem nākas atbildēt bieži. Turklāt šīs sarunas bieži provocē pieredzes stāstus. “Jā, mana draudzene arī viņiem sūtīja pieteikumu. Aizgāja pat uz interviju, bet no viņiem kopš tā laika nekas nav dzirdēts”. “Viņi teica, ka sazināsies ar mani, bet tas nekad nenotika!” – lūk, biežākā sūdzība no kandidātiem, saskaņā ar internacionālā personāla atlases uzņēmuma CareerBuild pētījumu.
..

Mēs visi vēlamies būt svarīgi

Bieži vien, tas, cik svarīgiem mums ļauj justies sadarbības partneris, ir daudz lielāka nozīme nekā tādām viegli salīdzināmām lietām kā alga vai cena. Ja tā nebūtu, apkalpošanas kultūrai nebūtu nozīmes un daudzi zīmoli vienkārši beigtu pastāvēt. Nevienam nepatīk būt atraidītam, tomēr veidam, kā tas tiek izdarīts, ir milzīga nozīme.
..
Mūsdienās “nav laika katram atbildēt” vairs nav pietiekams attaisnojums. Potenciālie darbinieki visbiežāk ir arī uzņēmuma klienti vai klientu paziņas, un nevienam, taču nešķitīs pieņemami neatbildēt klientam, vai ne? Jāsaprot, ka uzņēmuma reputācija ir viens vesels, bet gan būvēt, gan graut, to ir iespējams visdažādākajos veidos. Tāpat kā nelaipna attieksme klientu servisā, visticamāk novedīs pie tā, ka talantīgi darbinieki šādā uzņēmumā strādāt negribēs, tā arī pavirša attieksme personāla atlases procesā novedīs pie labu kandidātu skaita samazināšanās nākotnē un zaudējumiem uzņēmuma reputācijai.
..

Kad patiešām nav laika

Darba meklētāju sašutums ir saprotams, tomēr, paskatoties no uzņēmuma viedokļa, ir saprotams, kāpēc tā notiek. Arī mums Visma uzņēmumos ir gadījies “sagrēkot”, nesniedzot laicīgas atbildes uz darba pieteikumiem. Iemesls visbiežāk nav vienaldzība, bezatbildība vai paviršība, bet gan pārslodze personāla atlases speciālistu darbā. No vienas puses – atlases speciālistam konstatējot šādu situāciju vajadzētu vērst vadības uzmanību uz to, ka nepietiek laika kvalitatīvai komunikācijai, no otras – vadībai ir jāsaprot, kādam riskam nerūpējoties par kvalitatīvu komunikāciju tiek pakļauts uzņēmums.
..
Mūsdienās lielu daļu komunikācijas darba ir iespējams automatizēt. Speciālas personāla atlases programmas nodrošina automātisku apstiprinājuma nosūtīšanu, kad pieteikums ir saņemts. Tās var izmantot arī, lai nosūtītu aicinājumus uz intervijām, atgādinājumus un norādes par intervijas vietu, kā arī noraidījuma vēstules. Rezultātā kvalitatīvu komunikāciju iespējams veikt arī situācijā, kad resursi ir ierobežoti un atlases speciālista noslodze ir liela.
..
Tāpēc sagaidāms, ka potenciālo darbinieku gaidas par komunikāciju atlases procesa laikā tikai pieaugs un uzņēmumiem, kas nespēs nodrošināt cieņpilnu un profesionālu attieksmi pret kandidātiem, sociālo mediju laikmetā būs jārēķinās ar ievērojamiem riskiem reputācijai.
..
..
Mana paziņa savu jauno darbu ir veiksmīgi atradusi. Tomēr viņas stāsti par darba meklēšanas pieredzi draugu lokā dzīvos vēl ilgi. Cerams, ka drīz tie tiks atspēkoti ar jauniem stāstiem, kur cilvēki teiks: “nē, tā vairs nav. Es arī tur aizsūtīju pieteikumu un uzreiz saņēmu pieklājīgu apstiprinājumu” vai “mani nepieņēma darbā, bet komunikācija bija ļoti laba un es nejutos aizmirsts vai nevērtīgs”.
..
Visma ir vadošais Ziemeļvalstu biznesa IT uzņēmums. Mēs piedāvājam IT risinājumus 900 000 klientiem 9 valstīs, nodarbinot vairāk nekā 8500 cilvēkus. Latvijā ar Visma vārdu darbojas 3 uzņēmumi. SIA Visma Enterprise agrāk bija pazīstama kā SIA FMS un nodarbojas ar RVS Horizon attīstīšanu un izplatīšanu, kā arī biznesa inteliģences risinājumiem. SIA Visma Consulting rada sistēmu integrācijas risinājumus un individuāli izstrādātas sistēmas. Savukārt SIA Visma Labs sniedz augstas pievienotās vērtības pakalpojumus citiem Visma grupas uzņēmumiem Ziemeļvalstīs.
Connect with :

Izvēlieties – kuru personāla atlases procesa daļu Jūs labprāt padarītu efektīvāku?

Darba sludinājuma publicēšana (uzņēmuma mājas lapā, CV Online un citur) Saņemto CV un pieteikumu apkopošana Informācijas nosūtīšana kandidātam (atteikuma vēstules, uzaicinājumi, u.c.) Kandidātu datu bāzes uzturēšana (atlases projekta laikā un pēc tā)