Doties uz galveno

Kas ir ERP jeb resursu vadības sistēma?

Lai saprastu, kādā veidā resursu vadības sistēma jeb ERP var būt noderīga, ir vērts izpētīt, kas īsti ir ERP un ar ko tā atšķiras no parastas grāmatvedības programmas, ko lieto vairums uzņēmumu. ERP nav vienkārši jauna grāmatvedības programma. Faktiski, tā vispār nav programma. Saīsinājuma ERP plašāka versija ir Enterprise Resource Planning – Uzņēmuma Resursu Plānošana, […]

Lai saprastu, kādā veidā resursu vadības sistēma jeb ERP var būt noderīga, ir vērts izpētīt, kas īsti ir ERP un ar ko tā atšķiras no parastas grāmatvedības programmas, ko lieto vairums uzņēmumu.

ERP nav vienkārši jauna grāmatvedības programma. Faktiski, tā vispār nav programma. Saīsinājuma ERP plašāka versija ir Enterprise Resource Planning – Uzņēmuma Resursu Plānošana, kas būtībā ir nevis konkrēts tehnisks risinājums, bet gan ideja, ka jebkurai organizācijai būtu jāplāno savi resursi tā, lai tie nestu vislielāko atdevi. Lai palīdzētu uzņēmumiem šo mērķi sasniegt, ir radītas ERP datorprogrammas, kas ļauj to lietotājiem dažādus procesus redzēt un kontrolēt vienā sistēmā.

Jebkurā uzņēmumā ir grāmatvedība, un, ja vien šai vajadzībai nelietojat biezas rūtiņu klades vai Excel tabulas, tad droši vien grāmatvede darbojas kādā speciālā programmā. Tomēr jebkurā uzņēmumā bez grāmatvedības notiek arī citi procesi – resursu (preču) iepirkšana, uzskaitīšana un atlikumu kontrolēšana, pārdošana kasē, personāla vadība, mārketings un citi. ERP programma ļauj visus šos dažādos procesus apvienot zem viena jumta, dodot iespēju dažādām uzņēmumu daļām darboties vienā sistēmā. Piemēram, preču pasūtījums, ko veicis kāds no darbiniekiem, var automātiski tikt pārvērsts par saņemšanas pavadzīmi un apmaksāts, tādejādi ietaupot darbinieku laiku un samazinot iespēju kļūdīties.

ERP ne tikai sniedz iespēju uzlabot darbinieku darbu, bet ļauj sekot līdzi dažādiem procesiem un tos uzlabot. Piemēram, ja agrāk pārdevējam, pirms pircējam nosaukt precīzu piegādes datumu, bija jāpiezvana uz noliktavu un jāpajautā, vai esošās preces vispār atrodas noliktavā, tad, ieviešot ERP, pārdevējs pats var pārbaudīt, vai noliktavā ir brīvas preces un tās norezervēt. Rezultātā tiek uzlabots pārdošanas process.

ERP sistēmas sastāv no dažādiem moduļiem jeb daļām, kuras var savstarpēji kombinēt, tāpēc uzņēmumam ir iespējams izvēlēties sev piemērotāko attiecīgajam attīstības posmam. Varētu teikt, ka tas ir kā konstruktors ar daudz detaļām – var izmantot tikai vienu vai divas, bet var arī sistēmu būvēt lielāku un funkcionālāku. Mazam uzņēmumam noteikti pietiks ar pamata versiju, kas īpaši neatšķirsies no citām grāmatvedības programmām. Savukārt uzņēmumam, kas izaudzis līdz vidējam vai lielam, būs ērti pamata versijai pievienot papildu funkcijas.

Populārākie

  • Kādi personāla lietvedības dokumenti nepieciešami?

    AUTORS: Inese Sila mg.hr, LPVA valdes locekle ar praktisko pieredzi personāla vadībā un lietvedībā no 1995. gada. Personāla dokumentu pārvaldība (personāla lietvedība) ir svarīga personāla vadības sastāvdaļa, no kuras neviens darba devējs ikdienā nevar atteikties. Darbinieki ir jāpieņem darbā, jāizbeidz ar kādu darba tiesiskās attiecības, jānosaka mēnešalga, jānosūta komandējumā, jānosaka iekšējā darba kārtība, jādeleģē uzdevumi un […]

  • Autoratlīdzības saņēmēju ienākums un tā aplikšana ar nodokļiem

    Autoratlīdzību nodokļu režīms pēdējos gados ir bijusi ļoti aktuāla tēma. Tas saistīts ar to, ka iepriekš daudzi uzņēmumi izmantoja autoratlīdzību izmaksu, kā vienu no pakalpojumu vai produktu samaksas veidu fiziskām personām. Bet, pamatojoties uz to, ka regulāri ir bijusi izplatīta negodīga prakse, tika lemts komercuzņēmumos autoratlīdzības “izņemt no aprites”. Pagaidām mēs dzīvojam, tā saucamajā, “pārejas perioda” režīmā, kad līdz 2023.gada beigām vēl drīkst izmaksāt autoratlīdzības no uzņēmumiem, ievērojot konkrētus nosacījumus.