No izpildītāja uz partneri: jaunā grāmatveža loma

Grāmatveža loma mainās straujāk nekā jebkad iepriekš. Automatizācija, mākslīgais intelekts un klientu jaunās gaidas veido pavisam citu profesijas seju. Kas mainās un ko tas nozīmē grāmatvedības praktiķiem? To atklāj Ilzes Palmbahas jaunākais raksts.

Article

No izpildītāja uz partneri: jaunā grāmatveža loma

Grāmatveža loma mainās straujāk nekā jebkad iepriekš. Automatizācija, mākslīgais intelekts un klientu jaunās gaidas veido pavisam citu profesijas seju. Kas mainās un ko tas nozīmē grāmatvedības praktiķiem? To atklāj Ilzes Palmbahas jaunākais raksts.

Article

Heading

Grāmatveža loma mainās straujāk nekā jebkad iepriekš. Automatizācija, mākslīgais intelekts un klientu jaunās gaidas veido pavisam citu profesijas seju. Kas mainās un ko tas nozīmē grāmatvedības praktiķiem? To atklāj Ilzes Palmbahas jaunākais raksts.

Grāmatvežu ekspresis

Article

No izpildītāja uz partneri: jaunā grāmatveža loma

Grāmatveža loma mainās straujāk nekā jebkad iepriekš. Automatizācija, mākslīgais intelekts un klientu jaunās gaidas veido pavisam citu profesijas seju. Kas mainās un ko tas nozīmē grāmatvedības praktiķiem? To atklāj Ilzes Palmbahas jaunākais raksts.

Grāmatvežu ekspresis

Autors: Ilze Palmbaha, digitālo prasmju speciāliste ar 20 gadu pieredzi finanšu uzskaites un pārvaldības nozarē.

Laikmets, kurā ar atskaitēm vairs nepietiek

Dokumenti sakārtoti. Viss iesniegts laikā. Bet kaut kā pietrūkst. Klients vairs negrib tikai grāmatvedības uzskaiti. Viņš grib skaidrību. Atbildes. Virzienu. Grāmatvedis kļūst par sarunu biedru - ne tikai par datu apkopotāju.

“Ko darīt, ja nākamais mēnesis būs ekonomiski smags?”

“Kā prezentēt rezultātus investoriem?”

“Kā optimizēt izmaksas?”

Un te parādās tava vērtība. Ne tikai fakts, ka grāmatvedis “atsūtīja ciparus”, bet gan “norādīja uz risku”. Ne tikai “nodots laikā”, bet gan “palīdzēja saprast”. Grāmatvedis kļūst par domubiedru. Par partneri.

Klienti grib vairāk - un viņi ir gatavi par to maksāt

CPA.com (2023): uzņēmēji ir gatavi maksāt vairāk tiem, kas palīdz risināt svarīgākos jautājumus. Konsultatīvie pakalpojumi palielina ieņēmumus līdz pat 50 %. Un tā vairs nav “pievienotā vērtība” - tas ir minimums.

Nav runa par PVN deklarāciju. Runa ir par palīdzību lēmumos. Par uzticēšanos.

No uzskaites pie stratēģijas

AICPA/CPA.com (2022) pētījums parāda, ka: konsultāciju ieņēmumi aug par 16 %, ar augstāku peļņu nekā tikai nodokļu un revīzijas pakalpojumiem. Kāpēc? Jo konsultācijas aptver vairāk - datu analītiku, prognozes, KPI, riskus.

Labākais grāmatvedis saprot klienta biznesu. Sniedz padomu laikā. Maina spēles gaitu.

Automatizācija kā starts, ne beigas

Tehnoloģijas maina tempu. Automatizācija pārņem rutīnu. CPA.com brīdina: 2–3 gadu laikā zemas sarežģītības darbi tiks pilnībā automatizēti.

Bet tas ir sākums, ne beigas. Atbrīvotais laiks ļauj fokusēties uz konsultācijām. Uz ieteikumiem, kas sniedz mieru, pārliecību, virzienu.

No izpildītāja uz uzņēmēju domāšanā

Bieži vien nākas dzirdēt, uzdodot jautājumu grāmatvedības pakalpojumu uzņēmuma īpašniekiem, kāda ir viņu nodarbošanās. “Es esmu grāmatvedis.” Bet īstais jautājums: vai tu domā kā uzņēmējs?

AICPA & CIMA pētījums: 84 % profesionāļu, kuri sevi redz kā partnerus, ar pārliecību skatās nākotnē. 92 % izpildītāju - baidās no automatizācijas.

Domāšana ir atslēga. Nevis “darīt, ko prasa”, bet redzēt plašāk.

Mākslīgais intelekts nav drauds - tas ir sabiedrotais

Chartered Accountants Worldwide & Ipsos (2024):

  • 56 % grāmatvežu uzskata, ka MI padara profesiju pievilcīgāku;
  • 79 % atzīst - MI stiprina viņu lomu kā datu interpretētājiem.

IMA ziņojums savukārt parāda: MI palīdz analīzē, prognozēšanā, lēmumu pieņemšanā. Bet tam tāpat vajadzīgs cilvēks - ar tehnoloģiju pratību, kritisko domāšanu, sadarbību.

Galvenais šķērslis nav MI. Tas ir cilvēks, kurš baidās mainīties.

Datu prasmes kā profesionāļa mugurkauls

IFAC (2023): klasiskā grāmatvedības izglītība vairs nav pietiekama. Datu analīze, statistika, biznesa izpratne - tas ir jaunais standarts. Tieši tās prasmes ļauj pamanīt tendences un ietekmēt lēmumus.

IFAC brīdina: lielākais šķērslis nav tehnoloģiju pieejamība, bet gan prasmīgu cilvēku trūkums. Tā nav vēl viena izvēle, ko vari atlikt - tā ir tava iespēja kļūt par neaizvietojamu profesionāli.

Tehnoloģiju un cilvēka sinerģija = nākotnes panākumu recepte.

IBM Institute (2024): 72 % CFO finanšu vadītāji uzskata, ka sadarbība ar IT ir kritiski svarīga. Bet tikai 35 % to dara jau inovāciju sākumposmā. Un tieši tur rodas risks - palikt aiz muguras.

Gudrie līderi rīkojas citādi - viņi sadarbojas gan ar IT, resursu vadības programmu izstrādātājiem, bet arī ar grāmatvedi. Viņi iesaista visus partnerus jau no paša sākuma.

No atskaites uz sarunu

Pāreja uz konsultatīvu modeli nozīmē:

  • proaktīvas sarunas;
  • vērtību, nevis darbību;
  • augstāku cenu - pamatoti.

CPA.com: automatizācijas izmantošana padara uzņēmumus 3,5 reizes veiksmīgākus cenu paaugstināšanā. Kāpēc? Jo viņi spēj skaidri demonstrēt vērtību.

Vērtības cena nav “dārgāk”. Tā ir “par to, kas tev tiešām svarīgi”.

Ilgtspēja un ESG - nākamā iespēju zona

AICPA & CIMA: 61 % finanšu profesionāļu atzīst - ESG kļūst par būtisku biznesa sastāvdaļu.

Grāmatvedis šeit nav tikai “sagatavotājs”. Viņš palīdz saprast:

  • kā ilgtspējīgas iniciatīvas ietekmē peļņu;
  • kā tās ietekmē reputāciju;
  • un kā to izmērīt.

Tā ir jauna loma. Jauna vērtība. Jauns tirgus.

Komanda > tehnoloģijas

KPMG & AICPA (2023): tikai 6 % organizāciju ir prasmju attīstības programmas. Ar tehnoloģijām vien nepietiek. Nepieciešama cilvēku attīstība: komunikācija, līderība, konsultatīvās prasmes.

Mana biznesa partnere, ar kuru kopā veidojam apmācības, savā grāmatvedības pakalpojumu uzņēmumā izveidojusi iekšējo akadēmiju savai komandai - ikmēneša apmācības par domāšanu, ne tikai darbību. Rezultāts? Komanda aug. Klienti paliek. Peļņa stabila.

Vērtība rodas, kad sāc rīkoties proaktīvi

Avalara (2024): puse grāmatvežu prognozē klientu grūtības nākamajā gadā. Un jau šodien iesaka samazināt izmaksas, uzlabot finanšu disciplīnu.

Tas ir spēks - redzēt uz priekšu. Ne tikai fiksēt notikušo.

Tavs nākamais solis

Grāmatvedība vairs nav tikai par “sakārtot”. Tā ir par to, kā ieraudzīt, interpretēt, palīdzēt. Par būt blakus - ne tikai termiņos, bet arī krīzes brīžos. Un izaugsmē.

Partneris nav amats. Tā ir attieksme.

To nevar automatizēt. To dara cilvēks. Tu.

Resursi:

CPA.com pētījums “Izmaiņas uzņēmējdarbības stratēģijās grāmatvežiem (CPA) 2025. gadā” (“Shifts in Business Strategies for CPAs in 2025”)

AICPA un CPA.com pētījums “Grāmatvedības prakses pauž izaugsmi un optimismu attiecībā uz nākotni” (“CAS practices report growth, optimism for the future”, 2022)

AICPA & CIMA globālajā pētījumā “Finananšu pārdefinēšana ilgtspējīgākai pasaulei (”“Re-defining finance for a sustainable world”, 2024)

IFAC pētījums “Grāmatvežu loma ilgtspējas integrēšanā uzņēmējdarbībā” (“The Role of Accountants in Mainstreaming Sustainability in Business”, 2021)

IBM Institute for Business Value (2024) “6 stratēģiski soļi, ko finanšu direktoriem jāveic” (“6 Power Moves CFOs Must Make” )

AICPA & CIMA pētījums “Finanšu transformācija - cilvēcīgā perspektīva” (“Finance Transformation - a human perspective”, 2020.)

AVALARA pētījums “Jaunākā aptauja rāda: uz galvenajām ielām strādājošie grāmatveži signalizē par satricinājumiem mazo uzņēmumu klientiem” (“New Survey of Main Street Accountants Signals Turbulence for Small Business Clients”, 2024.)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar Grāmatvežu Ekspreša izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu un aprēķinu pareizību atbild raksta autors. 

SIA Visma Enterprise ir grāmatvedības un resursu vadības programmas VISMA Horizon ražotājs un izplatītājs. Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA Horizon piedāvājumu – SPIEDIET ŠEIT.

Saistītais saturs